Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Kunpa se laskutus olisikin vain OMAN käytön mukaan

Profiilikuvan paikka

@Lefty79
23. tammikuuta 2017 kello 9.28.11

Mitä tähän selvityshankkeeseen tulee..

+ On hyvä, että pyritään uudistamaan liikenneinfran ylläpitomallia eli sitä miten liikenteestä kerätään rahoja ja miten niitä kohdistetaan. On hyvä, että kannustetaan ympäristön pienempään rasittamiseen (vähäpäästöiset autot).
+ On huonoa ja kansaa aliarvioivaa, että uudistuksia (tämä selvitystyö) markkinoidaan valheellisesti sillä, että kustannukset mukamas alenisivat. Mallilaskuri (Trafi) antaa väärää tietoa ja kaikki viittaa siihen, että kustannukset tulevaisuudessa vain nousisivat entisestään.
- On huonoa, että tässä mallissa kuvioon tuodaan ylimääräinen kustannuserä (yhtiö), jonka tekemän voiton maksajiksi autoilijat joutuvat.
- On huonoa, että tämä malli suosii pk-seudulla asuvia, joilla on paremmat mahdollisuudet julkisen liikenteen käyttöön.
- On huonoa, että tässä mallissa palveluoperaattoreiden tarpeellisuutta perustellaan niiden tarjoamilla lisäpalveluilla, vaikka tavallinen autoilija jättää mieluummin ylimääräisistä firmoista tulevat kustannukset maksamatta ja on ilman "lisäpalveluja". Liikenteeseen liittyviä palveluita (ruuhkailmoitukset, navigaattorit, huoltoasemat, pesulat jne) on jo ihan tarpeeksi.
- On huonoa, että tässä mallissa tehdään tulonsiirto pieni- ja keskituloisilta (suurin osa ei pysty verohelpotuksista huolimatta ostamaan uutta autoa, liikenteestä kerättävien maksujen kasvaessa varsinkaan) hyvätuloisille, joilla on mahdollisuus ostaa uusi auto.
- On valheellista, kun sanotaan, että ne maksavat jotka käyttävät ja samaan aikaan esitetään mallia jossa maksat korkeaa käyttömaksua vaikka auto seisoisi pihassa.
- On todella huonoa, että tällaisia selvityksiä tuodaan julkisuuteen hätiköidysti, niitä paikkaillaan ja lisäillään seuraavina päivinä mediassa, eikä niillä ole edes hallituksen tukea takana.
- On typerää, että vaikka kyseessä onkin vasta selvitys, niin tällä tavalla hutiloiden sillä saatiin jo taloudellista vahinkoa ja kansa vähintäänkin ymmälleen että mitä on tapahtumassa.

Tämä selvitysmalli: ei jatkoon.
Odotetaan seuraavia ehdotuksia.

Profiilikuvan paikka

maksan omasta käytöstä
23. tammikuuta 2017 kello 10.19.56

On tosiaan pipon noston asia että nyt uskalletaan lähteä uudistamaan liikenneinfraa. Esitys on kokonaisuudessaan hyvä! Tietenkin siinä on myös yksityiskohtia, joita voisi tehdä toisin tai muuttaa. Sitä varten kai on nyt esitys julkaistu, jotta siitä voisi kaikki tutustua ja tuoda muutostarpeet esille!

Ehdottomasti jatkoon! Pidä Berner kokonaisuudesta kiinni, älä anna politikkojen vesittää sitä!