Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Verotuksen tasa-arvoisuus ja käytännöllisyys

Profiilikuvan paikka

Raksu
23. tammikuuta 2017 kello 9.46.24

Hyvä Ministeri Berner,

Oletteko miettineet yksinhuoltajaäitiä, jolla ei ole tukiverkkoa ja joka tarvitsee jonkinlaisen rotlan ajaakseen lapsia paikasta a paikkaan b.
Ja jos tämä yh-äiti asuukin vaikkapa Lapissa, missä esim. harrastuksiin /kauppaan/ asioille ajetaan suuntaansa 50 - 150 km? On aivan eri asia kuskailla harrastus/kauppareissuja etelä-Suomessa, missä matka on enintään 15 - 30 km siivu. Tällä esimerkin yh-äidillä tuskin on varaa ostaa sitä uusinta autoa superkatalysaattoreineen.

Vastahenkilönä on 50+ bisnesmies, joka ajaa firman 40 000 euron autolla edullisella omavastuulla, helposti ja vaivattomasti. Ei tarvitse kuin soittaa huoltoon kun tulee pikkuvika tai käydä vähän tankkaamassa....firman kortilla.
50+ bisnesmiehen tulot ovat jotain aivan muuta kuin tuon esimerkki - yh-äidin Lapissa. Jos toinen tienaa vuodessa 70000 ja toinen ehkä 20 000 ei mikään laskutoimitus tasaa sitä, että verotus tulisi vastaan tässä autoveroasiassa.

Juttelin eilen koirapuistossa autokauppiaan kanssa, joka sanoi, että tiedätkö miten masentavaa on kun on muutenkin aivan liian hiljaista ja kun tulee päivän ainut puhelu, niin sekin on sellainen, jossa asiakas pyytää poistamaan sähköpostinsa viestilistoilta. Autokauppojen hiljaisuus ei toki ole kenenkään individuaalin syy, mutta jostain tämä hiljaisuus siellä kielii.

Ymmärrän hyvin, että tarvitaan rahaa teiden kunnostamiseen ja ylläpitoon. Maalaisjärkeni sanoo, että eikö noita rahoja ole tyypillisesti tullut mm. autokaupasta jne. muista lähteistä? Mihin aiempia rahoja on käytetty?

Aikoinaan teevee-lupa oli monelle tiukan väännön takana, etenkin kun elettiin lupatarkastajan pelossa. Sitten kun kyseinen lupa korvamerkattiin, tuli järjetön haloo, mutta nyt vuosien päästä, kukaan ei enää muista sitä, sillä vero on ikäänkuin piiloutunut menoihin katsoi televisiota tai ei.

Miten olisi, jos osa tuosta liikenneverotuksesta korvamerkattaisiin tieveroksi ja todella ne rahat käytettäisiin oikeasti teiden kunnossapitoon, siltojen rakentamiseen ja turvallisuuden parantamiseen?

Lopuista voisi laskuttaa tuloihin suhteutettua autoveroa. Kuten joku aiemmin mainitsi tässä kommenttiketjussa, joutuu maksamaan tiemaksuja ja autoveroa, joka on tällä hetkellä siedettävä.

Voisiko ajatella kerrankin loppukäyttäjää? Jostain ne rahat on tehtävä, mutta ei mielellään selkänahasta, kiitos.