Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Epätasa-arvoinen esitys

Profiilikuvan paikka

Veikko
23. tammikuuta 2017 kello 9.48.09

Jäätyäni eläkkeelle myimme vaimoni auton ja minun autoni ja ostinne upouuden, pienemmällä moottorilla varustetun yhteisen auton marraskuussa 2016. Maksoimme siitä autoveroa melkein 4000 euroa. Ehdotuksen mukaan maksaisimme kuitenkin täydet vuosimaksut, eli joutuisimme kaksinkertaisen verotuksen kohteiksi. Pitämme tätä epätasa-arvoisena ja kansalaisia väärin kohteievana.

Eläkeläisinä ajamme varsin vähän, ehkä noin 3000-4000 kilometriä vuodessa, koska olemme muuttaneet alueelle, jossa julkinen liikenne toimii kohtalaisen hyvin. Kuitenkin maksaisimme sama vuosimaksun kuin 30000-40000 kilometriä vuodessa ajavat. Myös tätä pidämme epäoikeudenmukaisena. Ministeri totesi, että se maksaa, joka käyttää. Nyt kuitenkin kymmenkertaisesti teitä käyttävä pääsisi samalla maksulla kuin mekin. Ratkaisu, jossa jättäisimme julkisen liikenteen käyttämättä ja ajaisimme sen sijaan omalla autolla, tuntuu idioottimaiselta, mutta sillä lailla saisimme täyden hyödyn maksamastamme vuosimaksusta. Tämän voisi korjata kilometripohjaisella maksulla, jota ei kuitenkaan ole heti tulossa. Käytämme autoa kenties pari päivää viikossa tarpeen mukaan,

Eli yhteenvetona: ministeriö aikoo "kusettaa" meitä kahdella tavalla. Ensinnäkin laittamalla meidän maksamaan kaksinkertaisen verotuksen autostanne, ja toiseksi laittamalla meidän maksamaan saman vuosimaksun kuin paljon enemmän ajavat.

Ratkaisu: ensimmäiseen kohtaan kompensaatio vuosimaksuissa auton jo ostaneille. Toiseen kohtaan joko siirtyminen kilonetripohjaiseen maksuun heti, tai mahdollisuus ostaa päiväkohtaisia käyttöoikeuksia joustavasti niin päivinä kun autoa tarvitsemme ja käytämme.