Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Pitkän aikavälin pohdintaa

Profiilikuvan paikka

Martti
23. tammikuuta 2017 kello 9.55.33

Yksityisyyden suojaa ei kyetä toteuttamaan. Jokaisen järjestelmän saa korkattua.

Valtionyhtiö kuulostaa hyvältä NYT. Käytäntö on kiistatta osoittanut, että valtionyhtiöitä kuitenkin myydään myöhemmin. On meidän sukupolviemme velvollisuus varmistaa, että lastemme kansallisomaisuus pysyy tallessa.

Kysymykseen: Eiköhän ne laskut peritä. Voisi sanoa, että maksaminen tai maksamatta jättäminen ei ole minun päätettävissäni. Haluanko vaihtaa järjestelmää - en. Nykyisessä systeemissä on ongelmansa, mutta nyt esitetty järjestelmä ei tarjoa sen parempia ratkaisuja ja tuo mukanaan uusia haasteita.

Nämä ovat pitkän aikakauden ratkaisuja vaativia asioita. Onko selvityksessä otettu kantaa siihen, miten tieverkon ylläpidon kustannusrakenteelle käy, jos energiaan tulee innovatiivinen ratkaisu ja esim. kevyt henkilöliikenne siirtyy ilmatilaan? Nelikoptereista näkee, että tekniikka meillä on jo olemassa - ongelma on energiapuolella.