Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Keskimääräinen maksu 539 € onkin 668€.

Profiilikuvan paikka

Iäkäs ja vanhalla autolla
23. tammikuuta 2017 kello 10.01.19

Ihmettelen, miten ministerit heittelevät 100 miljoonia sinne tänne tuosta vaan. Eikö niitä voisi välillä "heittää" teiden ylläpitoon. Miksei voi korvamerkitä valtion budjettiin rahaa tiestön hoitoon, kuten tehdään Ylen rahoittamisessa. Miten voidaan lisätä teiden rahoitusta siten, ettei kenenkään kulut kasva, varsinkin, kun esitettyn yhtiän pitäisi myös tuotta "vain maltillista" voittoa. Ja vielä, esitettyyn keskimääräiseen maksuun 539 € lisätään alv 24%, eli keskimääräinen kulu olisikin 668€.