Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Kukas meidän etua miettii?

Profiilikuvan paikka

Entä me väliinputoajat?
23. tammikuuta 2017 kello 10.05.10

Itse ostin auton (vuosimalli 2007) 2013 jolloin maksoin autosta 13500e plus vanha auto (4000e vaihdossa) välissä. Eli minulla on vähän ajettu, vähä päästöinen käytetty auto. Maksan tätä autoa rahoitusyhtiölle, jos kuitenkin autosta katoaa laskennallisen ajoneuvoveron verran arvosta, kukapa tämän meille kansalaisille korvaa? Maksanhan minä nyt kuitenkin sille rahoitusyhtiölle joka kuukausi seuraavaan 2vuotta vielä sitä teidän laskennallista ajoneuvoveroa, joka ostohintaan on sisältynyt, mutta valtion puolesta arvosta poistetaan?
Ja miten tämä yhtiöittäminen parantaisi sekä pienentäisi kansalaisen kuluja?
Tämä kuulostaa aivan tv-shopin mainokselta, saat enemmän mutta maksat vähemmän. Tämä kaavailtu yhtiö ei ensinnäkään lainaa saa yhtä edullisesti kuin valtio saa. Toisekseen mitäs se lainaa vastaan kiinnittäisi? Kolmanneksi mitenkäs kävi iso-Britannian rautatieverkon yhtiöittämisen kanssa? Siellä sentään vielä valtio otti hoitoonsa takaisin. Mitenkäs sitten kun tiestö on pantattu ulkomaiselle pankille ja kuppi menee nurin? Tulee vain erään sähkön kanssa tekemisissä olleen toiminnan nimi mieleen...