Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Päästöjen laskeminen jne.

Profiilikuvan paikka

Jukkis79
23. tammikuuta 2017 kello 10.07.36

Esitetyllä mallilla ei ole mitään tekemistä autokannan päästöjen alenemiseen. Koska kalliiden isopäästöisten auton hinnat laskisivat eniten ja ne joilla jo ennestäänkin on varaa hankkia sellasia saisivat vain ilmaista tukea hankintaan. Varsinkin käytettyjen isopäästöisten mallien tuonti keskieuroopasta lisääntyisi. Autoveron poistuminen laskisi pienipäästöisen tavisauton hintaa vain vähän välirahan pysyessä samana eli niitä nytkin hankkivien tilanne ja samalla niiden myynti pysyisi suunnilleen ennallaan. Häviäjiä olisivat ne, jotka ajavat vanhoilla todella halvoilla autoilla. Heillä ei enää mitään mahdollisuutta uusia autoaan koska väliraha pysyisi ennallaan tai kasvaisi ja lisäksi vanhan auton käyttökulut todennäköisesti kasvaisivat. Lisäksi muutos aiheuttaa autoliikkeiden konkurssi aallon + ison määrän työttömiä. Kaiken kaikkiaan valtio tulee häviämään ja paljon. Voittajia tässä olisivat siis ne hyväosaiset, joilla on mahdollisuus hankkia kallis paljon veroa menettävä auto ja häviäjiä ne kaikkein köyhimmät, joilla ei ole varaa hankkia edelleenkään uudempaa autoa ja, joiden autoilu kallistuisi.
Jos tällainen veron poisto/ tiemaksu täytyy välttämättä tulla tulisi sen koskea vain uusia autoja, eli vanhojen arvo ja kåyttökulut pysyisivät ennallaan. Ainoa hyvä ko. Tiemaksussa olisi ulkomaisten kuljetusliikkeiden saaminen maksajiksi, mutta sen toteuttamiseksi ei tarvitse mullistaa koko Suomen autoverojärjestelmää.
Lisäksi vielä jyrkkä ei tieverkon yksityistämiselle ja autojen seurannalle.

Profiilikuvan paikka

Jukkis79
23. tammikuuta 2017 kello 10.17.27

Ja vielä. Vaikka itse ajan isokoneista ja päästöistä auto, tulisi ainakin niiden kohdalle jättää autoveroa myös hankintaan, jos halutaan ohjata hankintaa vähäpäästöisiim malleihin. Pelkkä korkeampi tiemaksu ei estä varakkaita hankkimasta entistä selvästi edullisempaa isopäästöistä autoa.