Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Vanhemmilla autoilla mahdollisuus edulliseen autoiluun on historiaa

Käyttäjän profiilikuva - Taavi_H

@Taavi_H
23. tammikuuta 2017 kello 10.17.16

Syrjäseuduilla (tarkoitan nyt käytännössä kaikkia taajamien ulkopuolisia alueita) auto on monelle täysin välttämätön arjen pyörittämiseen. Lapsiperheissä on pakko pitää yleensä kahta autoa että ylipäätään kulkeminen yhtään mihinkään on mahdollista. Samoin moni kotonaan asuva ikääntynyt joka vielä on ajokuntoinen, pitää halpaa autoa jolla ajetaan vähän, välttämättömät menot lähinnä.

Näille ryhmille ja monille muillekin on ollut mahdollista suhteellisen pienin kustannuksin autoilla ylläpitäen vanhempaa, tonnin-parin arvoista autoa. Pienillä vuosittaisilla kilometreillä yleensä korjaus- ja huoltokustannukset ovat pieniä. LIVE-laskurin perusteella lähes kaikissa tapauksissa kustannukset tulevat merkittävästi nousemaan tämän kaltaisissa tilanteissa.

Käytännössä syrjäseutujen jo muutenkin tiukilla olevat henkilöt pakotetaan maksamaan huomattavia summia joko tieyhtiölle tai autokaupalle (uusi hybridiauto tms.), mikäli aikovat edelleen jatkaa asumistaan omassa kodissaan. Edes kauppa-autoja ei enää juuri kulje, kyläkaupat ovat enää harvinaista herkkua, puhumattakaan muista palveluista.

Ehdotus tässä muodossaan vaatisi erittäin huomattavia panostuksia syrjäseutujen palveluliikenteeseen. Halvemmaksi tulee antaa väen jatkaa autoiluaan pienin kustannuksin. Vanhoilla autoilla ajetut pienet vuosittaiset kilometrit eivät ole merkittävä ympäristöongelma, verrattuna uuden auton valmistamisen ympäristökuormitukseen.