Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Yhtiö ei voi olla ainoa ratkaisu

Profiilikuvan paikka

Risto
23. tammikuuta 2017 kello 10.29.33

En ole valmis maksamaan asiakasmaksuja liikenneverkkoyhtiölle.

Liikenneverkon yhtiöittäminen ei ole ainoa ratkaisu ohjata rahaa liikenneverkon ylläpitoon ja kehitykseen. On mielestäni LVM:ltä jopa loukkaavaa vastata viesteihin ikäänkuin yhtiöitys olisi ainoa vaihtoehto ohjata rahaa oikeaan kohteeseen. Tällä logiikalla myös puolustusvoimat ja poliisi pitäisi muuttaa OY-muotoisiksi.

Yhtiöittämisen riski on se, että yhtiö velkaantuu pahasti ja maksajana ovat ainoastaan autoilijat. Aikataulu on liian nopea jotta voi uskoa että suunnitelmat ovat tehty tarpeeksi huolellisesti. Kilometriperusteinen maksu on kaavailtu aivan liian kalliiksi, kuin myös vuosimaksu, josta olisi saatava ehdottomasti takeita ettei se nouse heti ensimmäisen vuoden jälkeen vielä huomattavasti kalliimmaksi

Polttoainevero on tehokas ratkaisu verottaa autoa käytön ja päästöjen mukaan - tällöin autoilija kuitenkaan ei joudu pähkäilemään ennen ajamista paljonko ajaa ja minkälainen maksu kannattaa valita. Nykyinen ajoneuvovero on myös hyvä tapa kerätä rahaa tienkäytöstä., kunhan sen ohjaa liikenneverkon ylläpitoon.

Autoveron poistoa en kannata - autokannan arvo romahtaa, ja autokauppa ei pysy välttämättä Suomessa. Kompensaatiot uuden auton ostoon ovat huono ajatus, sillä suurin osa myydyistä autoista on käytettyjä, ja käytetty auto on se, jonka osto on monelle mahdollinen - uuden auton osto veron poistonkaan jälkeen jää monelle haaveeksi. Myöskin ajatus että viidensadan tonnin ferrari halpenee puoleen on esitettyjen tavoitteiden vastainen - vaikka sen käyttö kallistuisi reilusti, kokonaiskustannus pienenee huomattavasti - suhteessa huimasti enemmän kuin vähäpäästöisen pikkuauton.

Myös polttoaineveron alennus on typerä ajatus - tästäkin verosta voisi ohjata osan liikenneverkkojen ylläpitoon, tai liikenneverkkoyhtiölle, jos se perustetaan.

Mielestäni yksityiset palveluntarjoajat maksujen kerääjänä on ehdottomasti pidettävä pois pelikentältä, vaikka yhtiö perustettaisiin. Paljon on hehkutettu kuinka hienoa on tarjota palveluita, joissa on esimerkiksi vakuutus ja käyttömaksu samassa, mutta en ole kuullut vielä yhtään esimerkkiä, jossa oikeasti tuo palvelulle lisäarvoa se, että siihen sisältyy tienkäyttöoikeus. Käyttöoikeudella on kuitenkin joku hinta, joten sitä on turha viedä liikeyritysten läpi osana "palvelupakettia".

Pitää myös ottaa ympäristöhehkutuksessa se, että Suomi on verrattain jälkeenjäänyt maa sähköautoilussa.

Olen maksanut autoveron jo kerran. En ole valmis maksamaan sitä toistamiseen käytön mukana.

Mielestäni ainoa tapa toteuttaa liikenneverkkoyhtiö on se, että autoverosta luovutaan, ja verottomat autot maksavat käyttömaksua. Autot, joista vero on jo maksettu, pitää vapauttaa käyttömaksuista, jolloin siirtymävaihe on reilu kaikille. Silti kannatan enemmän sitä että nykyiset liikenteen tuotot ohjataan oikeisiin kohteisiin.