Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Ei mitään lisämaksuja

Profiilikuvan paikka

läpikypsä autoilija
23. tammikuuta 2017 kello 10.34.10

Löysin työpaikan vähän kauempaa kuin alun perin halusin. Ostin dieselauton ja ajan sillä tänä vuonna arviolta 40tkm.
Laskelmat näyttävät että jos kilometripohjainen maksu menee läpi minulla menee yhden kuukauden käteen jäävä palkka
pelkästään siihen. Jos olisin tiennyt, olisin jättänyt auton ostamatta ja töihin menemättä sillä maksujen ja polttoainekulujen jälkeen en hyödy työssäkäynnistä kuin pari sataa euroa kuussa. Sen tienaisin luppoaikana vaikka kirpputorikaupalla tai satunnaisilla hanttihommilla. Ikinä en enää äänestä keskustaa. En ikinä. Enkä anna muidenkaan unohtaa kenen idea tämä on.

Profiilikuvan paikka

Sama juttu
23. tammikuuta 2017 kello 11.03.50

Melkein sama tilanne siinä vaiheessa työn teosta tulisi kannattamatonta kun vuorotyön takia oma auto on pakollinen. Joutuisi irtisanoutumaan vakituisesta työstä ja yhteiskunta saisi yhden elätettävän lisää kiitos bernerin.

Profiilikuvan paikka

Ei matkaan eikä aikaan perustuvaa maksua
23. tammikuuta 2017 kello 11.24.00

Eikö hallituksen tavoite ole vähentää työttömyyttä ja kannustaa hakemaan kauempaakin töitä? Tämä aihetuu päinvastaista, ne jotka käyvät nyt kauempana töissä joutuu lopettamaan sen autoilun kallistuttua. Eikä autokanta muutu yhtään kun ei ole rahaa ostaa uudempia autoja.