Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Maksan jo käytön mukaan

Profiilikuvan paikka

MasaTku
23. tammikuuta 2017 kello 10.37.23

Uutta yhtiötä ei tarvita lisävälikädeksi ainakaan tähän käytön mukaan rahastukseen koska nykyisinkin olen maksanut käytön mukaan polttoaineveron sekä vuotuisen autoveron muodossa. Ylimääräiseen uuteen maksuun en ole valmis!

Vanha suurikulutuksinen auto jolla on reilut CO2 päästöt saa vuotuisen maksun suurempana kuin pienkulutuksiset ajoneuvot.
Lisäksi vanha ajoneuvo kuluttaa myös enemmän kun uusi hybriidiajoneuvo jolla voidaan hyvin ohjata käyttöä enemmän ympäristöystävällisempään suuntaan.

Yksinkertaistettuna: EI tarvita uutta yhtiötä väliin rahstamaan kun jo nykyinen järjestelä hoitaa sen!