Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Valtiolle kyllä, operaattoreille ei

Profiilikuvan paikka

@Valohannu
23. tammikuuta 2017 kello 10.49.15

Olisin valmis maksamaan hieman enemmän autoilusta, mikäli raha ohjattaisiin suoraan tiestön ylläpitoon. Nykyisellään homma ei toimi, eikä liikenneverkkoyhtiön mukaan tuominen helpottaisi tätä. Ihan vastaavalla tavalla valtio voisi tiukemmin määritellä budjeteissaan tulot autoveroista yms suoraan tienhoidollisiin kustannuksiin.

Suurin ongelma tässä esityksessä on se, että ainut ryhmä, joka tästä uudistuksesta hyötyy, on kaupunkien sunnuntaiajelijat, jotka ajavat +100 000 € autoilla. Tämä ryhmä toki maksaa eniten veroja tällä hetkellä, mutta täysin väärin on heidän verotaakkaa keventää samalla, kun kaikkien muiden verotusta kiristetään.

Itse ajan noin 30tkm vuodessa. Tämän esityksen mukaan jopa sähköautolla ajaminen on kalliimpaa vuoden päästä, kuin mitä se on tällä hetkellä. Ajan 2.0TDI - skodalla, jossa päästöt maltilliset (n. 150g/km). Tällä hetkellä maksan ajoneuvoveroa 225 euroa, sekä laskennallisesti polttoaineveroa 1000 euroa. Yhteensä siis 1225 euroa. Uudistuksen jälkeen ajoneuvovero putoaisi 40 euroon ja polttoainevero 950 euroon, kun taas uutena maksuna asiakasmaksu 363 euroa ja tähän ALV 87 euroa. Tämä uudistus siis verottaisi kohtuu tuoretta ja maltilliset päästöt omaavaa dieselautoa 200 euron, lähes 20 % hinnankorotuksella.

Suomen autokanta on vanha. Tähän on varmasti syynsä ja moni varmasti vaihtaisi autoaan uudempaan, mikäli se olisi taloudellisesti mahdollista. Hieman vanhemman, n. 250g/km päästöjä päästävän auton vuosittainen 30tkm ajo tuottaa laskua jo 700 euroa, eli jopa 30 % suuremmat verotulot valtiolle / yhtiölle, kuin nykymalli. Vaihtamalla tällaisen auton uuteen pienikulutuksiseen, säästöjä voi kertyä noin 1200 euroa vuodessa. Toisin sanoen, vaihtamalla vanha isopäästöinen auto uuteen pienipäästöiseen n. 20 000€ autoon, auto on maksanut itsensä takaisin 16 vuodessa. Toki tulevaisuudessa myös auton hankintahinta on pienempi, joten takaisinmaksu voi tapahtua jopa 14 vuodessa.

Ei tällä ratkaisulla vielä Suomen autokantaa uudisteta, mutta verotulot valtiolle (ja tulevaisuudessa yksityisille operaattoreille) kasvavat jo lähtövaiheessa helposti 15 % ja vuosittaisilla korotuksilla uskon 5 vuoden säteellä tuottojen olevan jo lähes 50 % nykytilanteeseen nähden.

Ei jatkoon.