Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Lyhyesti sanottuna en

Profiilikuvan paikka

Korkeakoulutettu
23. tammikuuta 2017 kello 10.51.30

En ole valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan ehdotuksen mukaisella tavalla. Ja epäilen ehdotusta ajavien tajuavan kuinka moni jakaa mielipiteen kanssani.

Ennen kuin ensimmäistäkään käyttömaksua ehditään periä, on liikennekäytöstä poistettu huomattava määrä ajatukseen tyytymättömien kansalaisten ajoneuvoja. Lyhyttä työmatkaa kulkevat vaihtavat henkilöautosta mopoautoon tai hytilliseen mönkijään, jotka ovat käyttömaksujen ulkopuolella. Jäljelle jäävien, pakon sanelemina autolla ajavien käyttömaksut eivät riitä alkuunkaan LiVe Oy:n johtajien vuosipalkkioihin, joten käyttömaksuja nostetaan ja näin noidankehä on valmis. Kehäteiltä joudutaan poistaa hiljattain rakennetut käyttämättä jääneet lisäkaistat liikennemäärien romahtaessa. Lopulta jäljellä olevat autoilijat ovat vain keskimääräistä enemmän tienaavia, jotka maksamiseen kyllästyttyään muuttavat Suomesta muualle veroeuroineen. Julkinen liikenne ainoana tienkuluttajana johtaa tähtitieteellisiin matkalippujen hinnannousuihin, ihmiset eivät pääse käymään töissä ja tämä pohjoisen jäinen, kansanedustajien sisältä ontoksi kaluama kupla lyhistää hiljaa periferiassaan.

Ehdotus on alkujaan epäonnistunut, Suomi ei voi olla maa jossa vapaata liikkuvuutta ruvetaan rankemmin rajoittamaan.