Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Hyvä että viimein puhutaan. Toivottavasti tapahtuu

Profiilikuvan paikka

40 tkm/v työmatkoja että teollisuus pyörii
23. tammikuuta 2017 kello 10.53.50

Oli hauska kuulla esim tänään käydessä harrastuksessa, kuinka keski-ikäisestä eläkeläiseen kaikki puhuivat tästä asiasta. Tuntui että nyt vasta avautui valtaväestölle, minkä osuuden autoilijat maksavat "kaikesta muusta" ja nyt päivitellään kun tiet silti rapautuvat.

Monet tuntuvat "itkevän kun auton arvo putoaa" jos autovero poistuu. Mitä sitten. Väliraha seuraavan kerran vaihdettaessa pienenee siihen uudempaan. Todellisia "häviäjiä" on vain ne jotka ovat ostaneet sen "viimeisen auton" juuri äskettäin ja aikovat joskus myydä sen. Koskaan ei puhuta tuosta missään, että väliraha pienenee joak tapauksessa.

Berneriä haukutaaan, mutta hän toi kuitenkin esille mitä kaikki aikaisemmat hallitukset ovat saaneet aikaan. Tai eivät ole saaneet.

Kansan mielestä oikeudenmukaisesti asian voisi ehkä hoitaa seuraavasti:
- autovero (hankintavero) pois viimein, kuten lähes muissa maissa. Heti. Juuri nyt tuleva talouskasvu mahdollistaisi tämän itsestään.
- käyttömaksu TÄSTÄ ajankohdasta alkaen rekisteröitäville "autoverottomille autoille". Käyttömaksun suuruus autojen keski-iän mukaan jaksotettu veron määrä. Esim hankintavero nyt 8000 € . Autojen keski-ikä 13 v. Autoverovuosimaksu 615 € / vuosi.
- se osa joka tämän jälkeen jää puuttumaan tuosta nykyisestä auton hankintaveron 800 miljoonasta/v, ellei lisääntynyt alv yms tuotto kata tuota.
Esim. kaikille auton omistaville erillinen tienparannusmaksu 100 € / v (käyttöaan perusteella) nimellä "vero vihervasuridemarien tekemättömistä autoveropäätöksistä"

PS verovapaat kilometrikorvaukset ajan tasalle, että viimein liikkuville olisi mahdollsita hankkia auto jolla uskaltaa noilla teillä ajaa. Nyky 41 c / km ei riitä kuin vanhaan räppänään. Huom "kateellisille". Ne eivät ole sitten verovapaita. Auton hankinta, pa vero yms nostanee km korvausten veron 50 % tienoille...