Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Autovero pois

Profiilikuvan paikka

Autoilija
23. tammikuuta 2017 kello 11.03.53

Ilman muuta autovero pois, muuten ei Suomen autokanta uudistu. Uusien autojen halvempi hinta alentaa myös käytetyn auton hintaa. Siksi autokaupassa ratkaisee väliraha, ei uuden auton hinta. Tämän vuoksi mitään kompensaatiota tai hyvitystä tarvita. Sama koskee autoliikkeiden varastoja. Suurimmaksi osaksi autokauppaa tehdään aina vaihtoauton kanssa. Vaikka vanhojenkin autojen hinnat putoaa en usko siihen, että välirahat nousisivat vaan ilman muuta tulevat jonkin verran alaspäin.

Perustelu, että vain rikkailla on varaa ostaa uusi auto on myöskin huono, koska uusista autoista tulee ennen pitkää käytettyjä autoja ja on selvää, että kaikilla olisi varaa ajaa nykyistä uudemmilla autoilla, koska myös käytetyn hinnat halpenisivat. Jos uusi auto maksaa nyt 40 000 euroa ja verottomana 32 000 euroa on todennäköistä, että 5-10 vuotta vanhanakin hintaeroa on. Tällä hetkellä on erittäin vaikea löytää hyviä käytettyjä autoja, niistä on pulaa. Tuota pulaa paikataan ulkomaantuonnilla joka vie valtavasti rahaa Suomesta ulkomaille. Verouudistus parantaisi ilman muuta tätäkin tilannetta.

Profiilikuvan paikka

Isolohko
23. tammikuuta 2017 kello 13.48.38

"Tuota pulaa paikataan ulkomaantuonnilla". Käsittääkseni uudetkin autot tuodaan ulkomailta, eli lisää rahaa vain valuisi muille maille.