Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Autovero, ennen uutta lakia vs lain jälkeen

Profiilikuvan paikka

JTM
23. tammikuuta 2017 kello 11.16.23

Minulla olisi helppo ja reilu ratkaisu siihen miten ei sorsita vanhan veron aikaan autoja ostaneita ihmisiä, joita on tällä hetkellä 100% auton omistajista. Näin myöskään autokauppa tuskin niiaisi suuremmin.

Ratkaisu on se, että kun uusi laki tulee voimaan, vaikkapa 1.1.2018, siitä eteenpäin autonsa verotta hankkivat maksavat uutta korkeampaa vuotuista käyttömaksua, oli se sitten käytön mukaan tai ajan mukaan. Kaikki aikaisemmin kuin 1.1.2018 käyttöönotetut autot maksavat sen verran halvempaa vuotuista käyttömaksua että uuden ja vanhan auton omistaminen tulee kutakuinkin yhtä kalliiksi - toinen vaan on maksanut osan hintaa autoa hankkiessa, toinen maksaa vuosittain. Mitään siirtymäaikaa ei tehdä, vaan nämä vanhat autot saavat pitää halvemman vuotuisen käyttömaksun maailman tappiin asti.

Näin ketään ei sorsita, voi ostaa uuden taikka vanhan auton ja peli on kaikille reilua. Vanhojen autojen arvo ei romahda eikä tarvi jahkata uuden auton ostoa.

Profiilikuvan paikka

944-951
23. tammikuuta 2017 kello 16.33.52

Erittäin kannatettava ehdotus.
Tuolla tavalla ei tarvitsisi auton äskettäin osataneidenkaan "itkeä" kun arvo putoaa. Se voi olla jopa myyntivaltti kun voi sanoa "tässä vielä pieni käyttömaksu". Sitten ne jotka ovat odottaneet että suomi tasa-arvoistuisi muiden maiden kanssa autoverossa, voivat kyllä maksaa isompaa käyttömaksua ja ymmärtävät sen. Itse olen tätä odottant jo siitä saakka kun reilu 20 v sitten äänestin EU:n puolesta tällä perusteella. Ei tainnut demariministerit pitää lupauksiaan silloin (kaan).

Jossa näin näin kyllä laskelman miksi homma ei voi mennä noin, kun tulot eivät valtiolla riitä, mutta nyt alkava talouskasvu voi auttaa tuohon paljon.

Kerätkööt sitten sen 100 € / v kaikilta työssäkäyviltä ja 4 c / litra " edellisten hallitusten tekemättäjättämisten aikaansaamaa tienkorjausrahaa" niin Punavuorelainenkin ymmärtää että välillä näin päin. Siinähän se vaje on katettu. Merkittäköön tämä bensapumpuille ja verotodistukseen vielä erillisenä että varmasti muistuu mieleen.