Siirry sisältöön

Pitäisikö ajoneuvon päästöjen vaikuttaa liikkumisen hintaan?

Puhekupla 88
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat  energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.

Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

höh

Profiilikuvan paikka

miki
23. tammikuuta 2017 kello 11.18.19

Polttoaineen hinnassahan on jo päästömaksu, miksi auton päästöistä pitää maksaa vielä, suuripäästöinen auto kuluttaa polttoainetta enemmän ja joudut tankkaamaan useammin jos ajat mutta jos auto seisoo parkkipaikalla niin ei siitä mitään päästöjä synny

Profiilikuvan paikka

Niko Korhonen
23. tammikuuta 2017 kello 11.49.31

Juuri näin kaikki vero polttoaineen hintaan. Lisäksi vuotuisesta ajoneuvoverosta siirrettävä päästöjen osuus polttoaineveroon, jottei auton seisottamisesta parkkipaikkalla tarvitse maksaa päästöperusteisesti. Viimeksi kun katsoin, ei sielä putken päästä tule savua eikä nesteitä yms. valu maahan, joten päästöt nolla. Nykykäytäntö suuri vääryys ns. kakkos tai harrasteautolle jolla ei paljoa ajeta.

Polttoaineveron kautta eniten maksaa eniten ajava ja eniten polttoainetta kuluttava ajoneuvo, jolloin kustannus kohdentuu juuri oikealle henkilölle. Tällöin ei tarvita välikäsiä eri operaattorien muodossa, jotka pyrkii maksimoimaan voitot.

Berner sanoi ettei koko verotus voi perustua polttoaineveroon, koska tulevaisuudessa ajetaan sähköllä, jolloin verotuloja ei enää tule riittävästä. Näin varmaakin käy, mutta valtio voi kompensoida sen esim. sähköveron tms. muodossa.

Jos tulevaisuudessa ajetaan verkosta tulevalla sähköllä, vaatii se myös suuria investointeja jakeluverkkoon, koska siinä ei riitä kapasiteetti 2-3 miljoonalle uudelle kuluttajalle. Myös tuotantoa pitää lisätä ja sähköstä vai pieni osa tuotetaan saasteettomasti aurinkoon ja tuuleen perustulvalla tekniikalla. Kaikki muut tuotantotavat tuottavat päästöjä eli tulevaisuudessa tullaan varmasti verottamaan sitä kautta enemmän.

Profiilikuvan paikka

juutas
23. tammikuuta 2017 kello 12.15.41

Niko Korhonen kirjoitti:

Juuri näin kaikki vero polttoaineen hintaan. Lisäksi vuotuisesta ajoneuvoverosta siirrettävä päästöjen osuus polttoaineveroon, jottei auton seisottamisesta parkkipaikkalla tarvitse maksaa päästöperusteisesti. Viimeksi kun katsoin, ei sielä putken päästä tule savua eikä nesteitä yms. valu maahan, joten päästöt nolla. Nykykäytäntö suuri vääryys ns. kakkos tai harrasteautolle jolla ei paljoa ajeta.

Polttoaineveron kautta eniten maksaa eniten ajava ja eniten polttoainetta kuluttava ajoneuvo, jolloin kustannus kohdentuu juuri oikealle henkilölle. Tällöin ei tarvita välikäsiä eri operaattorien muodossa, jotka pyrkii maksimoimaan voitot.

Berner sanoi ettei koko verotus voi perustua polttoaineveroon, koska tulevaisuudessa ajetaan sähköllä, jolloin verotuloja ei enää tule riittävästä. Näin varmaakin käy, mutta valtio voi kompensoida sen esim. sähköveron tms. muodossa.

Jos tulevaisuudessa ajetaan verkosta tulevalla sähköllä, vaatii se myös suuria investointeja jakeluverkkoon, koska siinä ei riitä kapasiteetti 2-3 miljoonalle uudelle kuluttajalle. Myös tuotantoa pitää lisätä ja sähköstä vai pieni osa tuotetaan saasteettomasti aurinkoon ja tuuleen perustulvalla tekniikalla. Kaikki muut tuotantotavat tuottavat päästöjä eli tulevaisuudessa tullaan varmasti verottamaan sitä kautta enemmän.

"Berner sanoi ettei koko verotus voi perustua polttoaineveroon, koska tulevaisuudessa ajetaan sähköllä, jolloin verotuloja ei enää tule riittävästä. Näin varmaakin käy, mutta valtio voi kompensoida sen esim. sähköveron tms. muodossa. "

- Aivan. Sähköautoja on Suomen autokannasta jotain 0,2 - 0, 3 % eli noin 700 kpl, eikä sähköautojen odoteta yleistyvän räjähdysmäisesti ensi vuodeksi, jolloin LiVe-uudistusta tavoiteltiin toteutuvaksi. Tulevaisuuden järjestelmä voidaan tehdä tulevaisuudessa, sitten kun sähköautoja alkaa olla enemmistö teillä, tai edes kymmenenkin prosenttia. Siihen menee kauan. Ensi vuodeksi emme tarvitse uutta autoverotusjärjestelmää sähköautojen takia,

Polttoainevero on kulutus- ja päästöperusteinen. Se on jo olemassa eikä vaadi uusia järjestelmiä eikä aiheuta kustannuksia. Sen kautta maksaa eniten se joka eniten ajaa ja tuottaa päästöjä. Se että olemassa olevat muutama sata sähköäautoa siltä välttyvät, heille suotakoon. Ja sitä paitsi, maksavathan ne jo nytkin käyttövoimaveroa.