Siirry sisältöön

Pitäisikö ajoneuvon päästöjen vaikuttaa liikkumisen hintaan?

Puhekupla 88
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat  energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.

Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

Nuorten autot

Profiilikuvan paikka

Äiti
23. tammikuuta 2017 kello 11.24.21

Kyllä pistää ihmettelemään, millä juuri kortin saaneet nuoret, jotka muutenkin kykenevät hankkimaan 500-1000 euron autoja, maksavat kalliita käyttömaksuja. Autokoulu on jo maksanut, vakuutukset vie polttoaineen lisäksi loput. Keikkatyöstä koulun ohella ei saa rahaa edes 600 euroa /kk. Sähköautoa ei näillä osteta saati makseta 1500< käyttömaksuja ym. Auto on usein se ainoa väline, jolla kodin ja koulun ja työpaikan välejä kuljetaan. Nykyisin se saattaa olla se ainoa, jolla vältetään syrjäytyminen. Tietokoneella kun ei seurustella ja harrasteta.