Siirry sisältöön

Pitäisikö ajoneuvon päästöjen vaikuttaa liikkumisen hintaan?

Puhekupla 88
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat  energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.

Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

Reilu peli

Profiilikuvan paikka

Miihkali
23. tammikuuta 2017 kello 11.53.57

Lentoliikenteen päästöt voisi myös rahastaa samojen kilometrimaksujen mukaan. Miksi näin ei tehdä-koska köyhät eivät lennä!

Profiilikuvan paikka

Liikenteessä mukana
23. tammikuuta 2017 kello 14.43.57

Ehkä monikaan ei tiedä, että lentoliikenteeltä ei peritä edes polttoaineveroja, eikä myöskään mitään muita lukuisia veroja, joita autoista peritään. puhumattakaan kilometriveroista. Toisin kuin autokauppiaiden vauhdittamanavouhotetaan, autoistahan päästöt on jo minimoitu merkityksettömiksi ja nyky-auto on ylivoimaisesti vähäpäästöisin tapa hyödyntää öljyn energiaa. Sen sijaan koko ajan yhä lisääntyvästä lentoliikenteestä tulee runsaana kaikki mahdolliset päästöt, joita öljystä voi aikaansaada, koskasuihkumoottorit kuluttaa paljon polttoainetta ja polttavat sen erityisen epäpuhtaasti!

Joten kovin on valikoivaa tämä verottaminen ja päästöistä vouhottaminen, mutta päästojä pidetään verukkeena, että voitaisiin helpommin periä aina vaan enemmän autonkäyttäjiltä ylimääräisiä veroja, jotka lisäksi on painotettu euromääräisestikin kaikista ankarammin pienituloisten ja maksukyvyttömien autonkäyttöön kohdentuviksi!