Siirry sisältöön

Pitäisikö ajoneuvon päästöjen vaikuttaa liikkumisen hintaan?

Puhekupla 88
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat  energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.

Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

Päästöt ja päästöt

Profiilikuvan paikka

Jopolla kuuhun
23. tammikuuta 2017 kello 11.55.17

Hyväksyn ainoastaan päästöihin perustuvat maksut jos kaikki alla olevat 3 asiaa otetaan siinä huomioon:

- CO2 päästöt, näitä jo verotetaan nyt.

- Typen oksidit. Vielä vaarallisempia kuin CO2 päästöt. Dieselit joutaa tulemaan maksumiehiksi kanssa.

- Ajomäärä jolloin tienpinnasta irtoava pöly ja pienpartikkelit tulevat päästöihin mukaan.

Vaikkapa näin että jos ajat 10000km maksat 100 ekee + CO2 + NO2
- jos ajat 80000 km maksat 800 ekee + CO2 + NO2.

Profiilikuvan paikka

nokileka
23. tammikuuta 2017 kello 12.39.57

Diesel autoista joutuu maksamaan jo nykyään jäätävän käyttövoimaveron, mitä ei bensa-autoilla ole joten diesel-autoista maksetaan jo nykyään enemmän veroja kuin bensa-autoista.

Profiilikuvan paikka

Epätoivoista
23. tammikuuta 2017 kello 12.49.18

Tuo nyt vaan ei ole mahdollista. Ne pienipalkkaiset, eläkeläiset ja työttömät, jotka asuvat kaukana asutuskeskuksista joutuvat maksamaan ihan suhteettomia summia sen vuoksi, että
1) ei ole mitään mahdollisuutta ostaa uutta autoa, koska muutenkin eläminen on jo vedetty äärimmilleen
2)kun matka peruspalveluihinkin (kauppa, pankki, terveyskeskus jne.) ovat kymmenien kilometrien päässä ovat kustannukset elämiseen suhteettomat
3)jos työmatka on satoja kilometrejä päivässä, miten se kompensoidaan niille, joille maksut tulevat kohtuuttomiksi, ja on lopetettava työssäkäynti. Myös pienipalkkaiset ja osa-aikatyötä tekevät tarvitsevat oikeuden liikkumiseen.
4)Eläkeläiset tarvitsevat syrjäseuduilla välttämättä autoa, jotta pääsevät kotoa palveluihin, eikä heilläkään varmasti ole rahaa enempää käyttettävissä siihen oikeuteen että saa poistua pihaltaan.
5) Julkinen liikenne on olematon syrjäseuduilla, eikä todellinen käytettävissä oleva vaihtoehto.

Mikä estää tekemästä sellaisia päätöksiä, että jo nyt liikenteestä kerätty raha päätetään sijoittaa liikenteen sujuvoittamiseen?
Mistä tehdään se raha budjettiin, joka tässä vaihtoehdossa siirretään uudelle yhtiölle - rahamäärähän ei pitäisi lisääntyä - eli kulujen kasvaa - eli taas väitetään rahamäärän lisääntyvän, vaikka ihmisille väitetään, että maksut pienenisivät.