Siirry sisältöön

Pitäisikö ajoneuvon päästöjen vaikuttaa liikkumisen hintaan?

Puhekupla 88
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat  energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.

Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

Köyhiä taas rokotetaan

Profiilikuvan paikka

Victoria
23. tammikuuta 2017 kello 12.03.30

Työttömällä ei ole varaa ostaa uutta autoa, joten uusien autojen verohelpotus helpottaisi ainoastaan rikkaita.
Työtön joutuu myös ajamaan suuripäästöisellä samasta syystä.

Työttömältä kuitenkin vaaditaan että työpaikka on otettava myös kauempaa, mikä tietenkin lisää päästöjä.

Autoa voitaisiin verottaa kuitenkin päästöjen ja ajamisen perusteella, mutta sillä ehdolla että alle 2000€/kk;ssa
ansaitsevat vapautettaisiin kokonaan autoon liittyvistä veroista.