Siirry sisältöön

Pitäisikö ajoneuvon päästöjen vaikuttaa liikkumisen hintaan?

Puhekupla 88
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat  energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.

Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

Nykyinenkin malli toimisi

Profiilikuvan paikka

Api78
23. tammikuuta 2017 kello 12.20.20

Nykyinenkin malli toimisi jos ajoneuvo veron tai maksun kerääjiä olisivat kunnat ja niiden alueella olevat elykeskukset, eli kotikunnan mukaan. Rahat käytettäisiin tien pitoon eikä muuhun. Eli nykyiselläänkin maksu on päästöjen mukaan porrastettu. Mutta jos systeemiä muutetaan, niin maksu ei saa olla kohtuuton vanhemman isopäästöisenkään kohdalla, koska pieni tuloistenkin pitää päästä liikkumaan. Valtion muu rahantarve pitää hoitaa muuten kuin autoilijoita verottamalla, progressiivinen tuloverotus on se millä valtion rahoitus pitää hoitaa, ei autoverolla.