Siirry sisältöön

Pitäisikö ajoneuvon päästöjen vaikuttaa liikkumisen hintaan?

Puhekupla 88
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat  energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.

Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

Bioetanoliautojen huomiointi

Profiilikuvan paikka

Peruspositiivinen
23. tammikuuta 2017 kello 13.25.21

Toivoisin, että E85-bioetanolia käyttävät autot huomioitaisiin siten, ettei käyttömaksut menisi bensiini-CO2-päästöjen mukaisesti, vaan E85-CO2-päästöjen mukaisesti.

Profiilikuvan paikka

Biopolttoainekuski
24. tammikuuta 2017 kello 0.14.43

Ei nykymalliin CO2-putkenpäätuotoksen mukaan, koska siinä biolpolttoaineen CO2 katsotaan yhtä pahaksi kuin fossiilinen CO2. Jätepohjaista RE85:ta pitäisikin verottaa vain sen bensiinikomponentin osalta (eli 15% kokonaisvolyymista).