Siirry sisältöön

Pitäisikö ajoneuvon päästöjen vaikuttaa liikkumisen hintaan?

Puhekupla 88
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat  energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.

Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

Käyttövoimavero kaasu ja sähköautoissa on järjenvastainen

Profiilikuvan paikka

Joonas
23. tammikuuta 2017 kello 13.31.07

Millähän logiikalla kaasu sekä sähköautoilijoita rokotetaan vuositasolla siitä, että kuluttavat vähemmän ympäristöä sekä vähentävät Suomen päästökiintiötä.

Profiilikuvan paikka

vihreä todellisuus
24. tammikuuta 2017 kello 8.08.19

Todennäköisesti syystä sähkön ja muutkin vaihtoehtopolttoaineiden tuottaminen ei ole päästötöntä.
Sähkö erityisesti ei ole, jos se on ydinvoimalla tuotettua, sen jätehaitta on miljoonia vuosia.
Kaasut, jos se on vetyä, tuotetaan sähköllä joka voi olla ydinsähköä tai hiilivoimaa, vaikka se olisi vesivoimaa, siinäkin
ympäristöhaittoja ei voida rahallisesti arvottaa, eli se on äärettömän kallista siis.

Bakteerien hajottamana tuotettu biokaasu lienee uudistuvana ja paikallisena ongelmattomin.
Myös häkäpönttö joka tuottaa palavaa kaasua on uusiutuva, myös se olisi suotava, tosin mukavuutta
käytössä ei ole.

Sähköautoilu ei ole päästötön vaihtoehto, muutoin kuin akun tyhjenemisen aikana.
Lataussähkö ja sähköauton valmistus muuttaa tilanteen muuksi.

Tarkemmin tuolta

http://www.talouselama.fi/uutiset/tassa-on-sahkoautojen-likainen-pikku-salaisuus-3436102