Siirry sisältöön

Pitäisikö ajoneuvon päästöjen vaikuttaa liikkumisen hintaan?

Puhekupla 88
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat  energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.

Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

Kysymys nimenomaan tieverkon ylläpidon kustannuksista

Profiilikuvan paikka

Miksi pitäisi
23. tammikuuta 2017 kello 13.46.43

Jo nyt maksaa isopäästöisemmällä autolla ajaminen enemmän kuin pienipäästöisellä. Päästöt ovat melko suorassa suhteessa polttoaineen kulutukseen, mikä on suorassa suhteessa polttoaineen ja sen veron määrään. Sama pätee ajettuihin kilometreihin.

Nyt kuitenkin puhutaan tieinfrasta, jossa maksua kerättäisiin nimenomaan tieverkon ylläpitoon. Miksi uuden Nissan Micran tai Opel Corsan omistajan joka ajaa vuodessa yli 20.000km pitäisi maksaa vähemmän kuin vanhan isokoneisen auton omistajan joka maksaa enemmän ajamalla alle puolet tuosta matkasta? Saati ajateltaessa harrasteajoneuvoja joilla jo muutama kilometri ja ajopäivä uhkaavat käydä ylivoimaisen kalliiksi harrastusta ajatellen.

Kuluuko vanhalla autolla ajettaessa tien pinta enemmän? Onko uusi ekologinen auto niin ekologinen ettei tien pinnasta irtoa hiukkasia? Sulattaako pakokaasu asfalttia?

Lisäksi voimme miettiä, kuinka suuri vaikutus meidän autoilun päästöillä on globaalissa mittakaavassa. Hieman yli 5 miljoonaa ihmistä ei autoilullaan paljoa voi vaikuttaa maapallon päästöihin, vaikka kuinka kauniisti ajattelimme. Kiina, Intia ja muut paljon saastuttavat teollisuusmaat ovat avainasemassa tässä keskustelussa. Ja Trumpin johdolla myös Yhdysvallat ovat jäämässä ulos päästökeskusteluista ja -sopimuksista.

Ja kysyn vielä uudelleen, kuinka päästöt vaikuttavat tieverkon ylläpitoon?