Siirry sisältöön

Pitäisikö ajoneuvon päästöjen vaikuttaa liikkumisen hintaan?

Puhekupla 88
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat  energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.

Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

Sähköä kehiin

Profiilikuvan paikka

Ufo
23. tammikuuta 2017 kello 15.33.14

Uusien autojen verotus tulee porrastaa voimakkaasti päästöjen mukaan ja sähköautoille voidaan antaa jopa bonuksia alkuun
Käytössä olevia bensarohmuja rokottaa parhaiten bensavero, joten siihen ei tule koskea.
Käytön määrän mukaan voidaan porrastaa autonkäyttömaksuja, vakuutuksia ym ajettujen kilometrien mukaan.
Ruuhkamaksut auton tuulilasiin laitettavien tarrojen mukaan.

Julkista liikennettä tulee halventaa - esimerkiksi eläkeläisille halvat liput ruuhka-aikojen ulkopuolella.