Siirry sisältöön

Pitäisikö ajoneuvon päästöjen vaikuttaa liikkumisen hintaan?

Puhekupla 88
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat  energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.

Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

Nykyiselläänkin suuremmista päästöistä maksetaan, yhtiötä ei tavita

Profiilikuvan paikka

JukkaH
23. tammikuuta 2017 kello 20.04.16

Bernerin ehdotus lisää päästöjä nykyisestä. Bensaveron lasku, autoveron poistuminen ja aikaperusteisuus suosivat suuripäästöisiä autoja.
Ongelma, jota pitää ratkaista, on sähkö- ja hybridiautojen lisääntyminen ja polttoaineveron tuoton väheneminen. Tämä voidaan aluksi kompensoida ajoneuvoveroa kehittämällä ja lisäämällä, siinähän on päästötekijä mukana.
Käytöstä maksaminen on tulevaisuutta, mutta miksi julkisen infran käytöstä maksettaisiin jollekin yhtiölle, joka on demokraattisen kontrollin ulottumattomissa ja jonne ohjattaisiin käytännössä veroja. Yhtä hyvin veroluontoisia käyttömaksuja voidaan ohjata talousarvioon ja päättää, että niitä käytetään väylänpitoon.
Bernerin paperi on tarkoitushakuinen. Siinä oletetaan väylänpidon säästöiksi viidessä vuodessa 20%, hallintomenojen säästöksi 20% ja investointien säästöiksi 20%. Näyttää olevan stetsonista nuo kaksikymppiset. Väylänpito on jo kokonaan kilpailutettu, joten, miten Lemminkäinen saadaan säästämään lisää? Hallintomenot ovat kovassa kasvussa maakuntauudistuksen myötä. Sitäpaitsi väylänpidossa on kaavoitukseen, suunnitteluun, ympäristöön liittyen paljon hallinnollisia menettelyjä, jotka on tehtävä. Eikö selvitystä tekemässä ole ollut ketään tienpitäjää? Investointimenojen säästönä 20% on puppua. Ei nykyään enää ole hankkeita keskeytetty, vaan kyllä ne on kokonaisuuksina valtaosin voitu tehokkaasti toteuttaa.