Siirry sisältöön

Pitäisikö ajoneuvon päästöjen vaikuttaa liikkumisen hintaan?

Puhekupla 88
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat  energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.

Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

Ei toimi tämäkään

Profiilikuvan paikka

V8-kuski
23. tammikuuta 2017 kello 20.05.37

Bernerin mallissa valitettavasti ei ole ympäristöohjausta lainkaan. Trafin laskurin mukaan mitä enemmän ajat, sen edullisempaa kun polttoaineveroa alennetaan ja maksu on kausikohtainen, ei kovin digitalisaatiota vaikka sitäkin hehkutettiin. Ilmeisesti paikannuksen herättämän vastustuksen takia koko ympäritöohjaus jätettiin korulauseen varaan, todellinen vitsi selvitys tältäkin osin. Ainiin, olisihan meillä kaksi sitä samaa, tiemaksu ja ajoneuvovero joita voisi nostaa vaikka vuorovuosin ja polttoaineveronhan kaikki tietävät, kyllä se vielä nousee.

Ja autoveron poisto, kuka ostaisi enää sen pienipäästöisen kun herkkutehoturbon saisi pienellä lisähinnalla eli tämäkin sössittiin täysin, parempi olisi pitää isopäästöisillä ohjaava hankinnan vero, vaikka joiltain pienipäästöisiltä veroa alennettaisiin reilustikin.