Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.
Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Perustiedot
Päättynyt: 23.1.2017
Autoverosta ja ajoneuvoverosta
@JTN64
23. tammikuuta 2017 kello 21.21.10
Autovero on auton rekisteröinnin yhdeyssä maksettava vero, joten se perustuu omistamiseen. Autoista kannetaan vuosittain ajoneuvoveroa, jonka perustuu auton laskennalliseen päästöarvoon ja on myös auton omistamiseen perustuva vero, koska sen suuruus ei riipu ajetuista kilometreistä.
En ymmärrä, miksi autoveron määrään vaikuttaa auton päästöjen lisäksi myös auton hinta, millä ei ole mitään tekemistä auton haitallisuuden kanssa.
Nissan Micran (päästöarvo 115 g/km) hinta on 13.000 euroa. Hinnassa on autovero 2.000 euroa. BMW 520d:n (108 g/km) hinta on 52.000 euroa, mutta hinnassa on autoveroa 8.000 euroa. Miksi, vaikka BMW saastuttaa vähemmän kuin Micra?
Jos käyttömaksua ei tule, niin autovero säilytetään, niin autoveroa tulee muuttaa siten, että siihen vaikuttaa ainostaan auton päästöarvo. Veron määrä voitaisiin laskea vaikkapa kaavalla:
autovero = 20 x päästöarvo.
Täten Micran vero olisi 2.300 euroa ja BMW:n 2.160 euroa.