Siirry sisältöön

Pitäisikö ajoneuvon päästöjen vaikuttaa liikkumisen hintaan?

Puhekupla 88
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat  energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.

Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

käytäntö ja periaatteet

Profiilikuvan paikka

roaduser
23. tammikuuta 2017 kello 21.46.25

Päästöt tulisi paremmin huomioida ajoneuvojen hinnassa ja käyttövoimaverossa, mutta maanviljelijäpuolueen Eskon puumerkki on piirtynyt lainsäädäntöön. Turpeella käyvä ajoneuvo välttyy käyttövoimaverolta, sähköautosta joutuu maksamaan ns. dieselveroa. Traktorit jäävät päästöjä ohjaavien maksujen ulkopuolelle. Ei kovin vakuuttavaa. Pahoin pelkään että kaikki entiset maksut säilyvät ja lisäksi tulevat tienkäyttömaksut.