Siirry sisältöön

Pitäisikö ajoneuvon päästöjen vaikuttaa liikkumisen hintaan?

Puhekupla 88
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat  energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.

Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

MyDiesel ja BioVerno vähentävät aidosti päästöjä

Profiilikuvan paikka

EeroM
24. tammikuuta 2017 kello 7.34.17

Ilmeisesti on sovittu, että liikenteen päästöt tulee leikata puoleen 2030 mennessä. Meillä on jo nyt aito ratkaisu uusiutuvissa dieselpolttoaineissa. Miksei näiden toimijoiden tuotteita voitaisi korostaa päästötalkoissa. Nyt lienee tilanne, että tuotteet ovat hyviä, mutta tuotanto ei ole riittävällä tasolla. Miksei tueta heidän investointeja.
Haittapuolena toki saatavat verovarat polttoaineesta putoavat, koska siitä maksetaan vähemmän polttoaineveroa. Mutta mitkä ovatkaan edut, kun päästöt aidosti vähenevät?! Karkea laskenta esittää, että jätediesel on puhdasta sähköautoakin ympäristöystävällinen! Se on jo aikamoinen saavutus nykyisellä tekniikalla. Miettikää kun kaikki kaupungin bussit liikkuisivat jo nyt ympäristöystävällisemmin kuin ratikka.