Siirry sisältöön

Pitäisikö ajoneuvon päästöjen vaikuttaa liikkumisen hintaan?

Puhekupla 88
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat  energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.

Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

Maksut ajon mukaan

Profiilikuvan paikka

Päästöt ja maksut
23. tammikuuta 2017 kello 11.07.58

tulevat kaikkein oikeudenmukaisemmin hoidettua polttoaineverolla. Tällöin ihmisillä on todellinen mahdollisuus valita. Jos maksusta tulee kiinteähintainen vuosimaksu, niin se rankaisee jälleen niitä vähän autoa käyttäviä, joille se kuitenkin pitkien matkojen vuoksi on välttämätön. Polttoaineverolla auton käyttäjillä on mahdollisuus valita käyttää autoa silloin kun sitä tarvitaan, ja maksu tulee sen mukaan oikeudenmukaisesti kaikille. Paitsi, että tässäkin tilanteessa hyvätuloiset taas voittavat, koska he voivat hankkia uuden vähäpäästöisen ja pienikulutuksisen auton, jollaiseen pienituloisilla ja työttömillä ei ole varaa.
Mikäli autoveroista ja -maksuista suurin osa menee uudelle yhtiölle, niin verokertymään tulee vajaus, joka on taas hankittava jostain, eli taas lisätään jotain muuta veroa. Se alapäästä yläpäähän peiton jatkaminen ei yhtään todellisuudessa kasvata sitä peittoa. Eli tässä uudessakaan systeemissä ei se rahamäärä lisäänny lainkaan, ainoastaan se on varmaa, että pienituloiset joutuvat tästä eniten kärsimään.