Siirry sisältöön

Ajatuksia liikenneverkon rahoituksen ratkaisemiseksi?

Puhekupla 287
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Liikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7 - 8 mrd. euroa. Tästä summasta vain murto-osa käytetään tieverkkoon. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman?

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Autovero pois 100g/km Co2 päästöisiltä

Profiilikuvan paikka

Pasi
23. tammikuuta 2017 kello 11.47.49

Bernerin tavoite näyttää olevan saada liikenteeseen lisää vähäpäästöisiä autoja, jos autovero poistetaan kaikilta autoilta se suosii liikaa ökyautojen ostajia ja ruokkii ostamaan isokokoisia autoja. Uudet isokokoiset autot voivat aiheuttaa samanverran päästöjä kuin 2000 luvun alun pikkuautot. Mielestäni reiluin ja ympäristön kannalta paras ratkaisu olisi, että yli 100g/km Co2 päästöisiä autoja verotetaan entiseen malliin ja alle 100g/km Co2 päästöiset autot välttyisivät verolta kokonaan jatkossa. Tämä kannustaisi ihmiset ostamaan sähköautoja ja pieniä päästösiä polttomoottori käyttöisiä autoja. Polttoaineveroon en menisi koskemaan, koska siitä saatavat rahat tulevat ilman investointeja suoraan valtiolle. "Tilapäinen" ajoneuvovero tulisi poistaa täysin käytöstä, koska se sorsii vähän ajavia ja laskutus tuottaa liian paljon byrokratiaa. Tieverkkoja ei missään nimessä saa yhtiöittää. Jos tieverkot yhtiöitetään ne voidaan myydä helposti ulkomaille, tätä ei kukaan suomalainen halua. Caruna tästä hyvä esimerkki. Korvamerkitsemällä autoverosta ja polttoaineverosta kerättävät rahat, ja käyttämällä ne KAIKKI tien kunnossapitoon ja investointeihin vältytään rahan puutteen ongelmilta. Kun auto kanta olisi uusiutunut riittävälle tasolle voitaisiin autoveroa alkaa perimään yli 0g/km Co2 päästöisiltä autoilta ,jotta verokertymä ei pienenisi. Polttoaineen käytön vähenemistä voitaisiin kompensoida nostamalla sähköenergian veroa. Jostain ne vero eurot on kuitenkin saatava. Liikkuminen töihin autolla pitää olla kannattavaa myös matalapalkkaiselle, mutta ei ympäristön kustannuksella. Ehdottamallani muutoksella matalapalkkainen pystyisi halkkimaan edullisesti auton, mutta käyttökustannukset ei nousisi korkealle vaikka joutuisi ajamaan paljonkin. Suomen taloudelle on mielestäni tärkeää, että on järkevää vastaanottaa matalapalkkaista töytä vaikka 100km päästä, siksi autoilun kustannuksia ei saa korottaa, vaan pikemmiten laskea.