Siirry sisältöön

Ajatuksia liikenneverkon rahoituksen ratkaisemiseksi?

Puhekupla 287
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Liikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7 - 8 mrd. euroa. Tästä summasta vain murto-osa käytetään tieverkkoon. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman?

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Ei yhtiöittämiselle

Profiilikuvan paikka

Api78
23. tammikuuta 2017 kello 11.58.06

Vastustan yhtiöittämistä, mielestäni tiemaksujen keräämisen voi hoitaa myös seurantalaitteella jos järjestelmään kirjautuu vain ajoneuvon tekniset tiedot ja kotikunta mutta ei tunnistetietoja ajoneuvosta eikä omistajasta, tällöin ajomäärä kirjautuisin sellaisten esim. Ford Mondeo mallisten autojen kilometri pankkiin ja kokonais ajomäärä jaettaisiin tasan niiden autojen lukumäärän kesken ja yksilön maksu menisi sen mukaan. Mutta systeemissä pitäisi olla myös helppokäyttöinen ilmainen liikennekäutöstä poisto systeemi jossa voisi viikonlopuksikin ottaa auton pois liikennekäytöstä ja silloin ei tarvitsisi niistä päivistä maksaa. Operaattoreina toimisi kunnat, koska soten takia kunnilta vapautuu kapasiteettia hoitaa tämmöistä tehtävää. Systeemiin olisi kirjautunut että kuinka suuri osa sen kotikunnan autojen kilometreistä olisi ajettu minkäkin kunnan ja elykeskuksen teillä ja raha jaettaisiin näin oikeille tahoille. Ulkomaiset autot joutuisivat rajalla tullessaan maksamaan tuhannen kilometrin edestä ennakkoa, ja jos pystyvät todistamaan poislähtiessä ajaneen vähemmin samalla ajoneuvolla suomessa, niin saisivat osan takaisin. Tai sitten ulkolaisilla pitäisi olla aikaan perustuva taksa, jonka mukaan saisi ennakosta takaisin tai joutuisi maksamaan lisää.