Siirry sisältöön

Ajatuksia liikenneverkon rahoituksen ratkaisemiseksi?

Puhekupla 287
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Liikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7 - 8 mrd. euroa. Tästä summasta vain murto-osa käytetään tieverkkoon. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman?

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Ylimääräisiä hallintorakenteita ei tarvita

Profiilikuvan paikka

Laquel
23. tammikuuta 2017 kello 16.06.57

Emme tarvitse lisää hallinointia tai seurantaa autoilijoiden laskutukseen ja verotukseen, koska meillä on polttoainevero. Ne jotka ajavat paljon, maksavat enemmän. Polttoaineveron kasvattaminen kannustaa myös siirtymään vähemmän kuluttavaan (=vähemmän päästävään) autoon.

Autovero voidaan poistaa kokonaan kasvattamalla polttoaineveroa n. 30% (~20snt/l). Todellisuudessa polttoaineveroa ei tarvitse kasvattaa edes niin paljon, sillä autoveron poistuttua valtion ALV-tulot kasvavat myös, kun kansalla on varaa ostaa (verottomalta hinnaltaan) kalliimpia autoja. Osan polttoaineveron korotuksesta voi myös siirtää ajoneuvoveroon jos ei haluta tehdä polttoaineesta niin paljon kalliimpaa.

Sähköautoista en olisi niin huolissani, koska kanta on vielä merkityksettömän pieni ja kun se kasvaa, voidaan sähköautojen käyttövoimaveroa kasvattaa.

Sitten siitä verotulojen kohdentamisesta tieverkkoon: lailla voidaan säätää että tietty osuus autoista ja muista ajoneuvoista kerätyistä veroista tulee kohdentaa väylien hoitoon.