Siirry sisältöön

Ajatuksia liikenneverkon rahoituksen ratkaisemiseksi?

Puhekupla 287
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Liikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7 - 8 mrd. euroa. Tästä summasta vain murto-osa käytetään tieverkkoon. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman?

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Kansaa koijataan

Profiilikuvan paikka

Jari Anttila
23. tammikuuta 2017 kello 16.08.30

Jatkoa
TIEVERKKOMAKSU

-Kuten aikaisemminkin on todettu, Sähköverkotkin ovat sirtyneet paljolti ulkomaisten sijoittajien huomaan. Verkot on kuitenkin perustettu suomalaisille maille jotka on ns pakkokeinoin lunastettu tai haltuun otettu. Tieverkko on perustettu samoin periaattein hyvin pitkälti ja verovaroin toteutettu. Tämmöinen tieverkkoyhtiö joka ottaa haltuun suomen pääväylät voitaisiin budjettivajetilanteessa myydä ulkomaisille sijoittajille käden käänteessä. Vaikka nykyinen hallitus ei sitä tekisikään, tulevat hallitukset näin voisivat tehdä. Berner esitti että myymiselle tarvittaisiin eduskunnan hyväksyntä. Eduskuntahan voisi näin tehdä kuitenkin tulevaisuudessa ja hyväksyä myymisen. Kuka estäisi....mielenosoitus eduskuntatalolla, keskustelupalstoilla itkeminen vai joku muu tapa. Tieverkko kuten sähköverkotkin on kuitenkin ns luonnollinen monopoli. Ei voi tehdä viereen kilpailevaa tietä.

-Ministeritkin ovat edelleen kansan valitsemia edustajia joten ministerit ja kansanedustajat HUOMIO....Tehkää loppu tälle hulluudelle jolla suomalainen kansan omaisuus valuu tai on mahdollisesti valumassa ulkomaiseen omistukseen.

-Jos tieverkko yhtiöitetään, niin mistä tulevat ne yhtiön tarvitsemat lisätulot muualta kuin kansalaisten taskusta. Kuitenkin yksityiselle sektorille menevät maksut palveluista lisääntyisivät huomattavasti. Kataisen sanoin: SIM korttien lisääminen ei luo ainoatakaan uutta työpaikkaa.

-Kun tieyhtiölle annettaisiin lupa tehdä kohtuullista voittoa, niin tulee ajatelleeksi, että käyttävätkö palveluiden tarjoajat sitä hyväksi. Maksut saattaisivat nousta kohtuuttomasta hullunkurisen kohtuuttomaksi-

-Kauppataseen kannalta valtio voisi vaikka ostaa ruotsalaisen tieverkon ja tulouttaa rahat ulkomailta Suomeen. No tämähän ei ole tietenkään mahdollista. Mutta virheiden tekeminen täytyy loppua. Esimerkkinä Fortumin(valtion omistuksessa käytänössä) ulkomailla olevien sähköverkkojen myynti, josta kuitenkin tuli ulkomailta tuloja Suomen valtiolle Fortumin kautta.