Siirry sisältöön

Ajatuksia liikenneverkon rahoituksen ratkaisemiseksi?

Puhekupla 287
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Liikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7 - 8 mrd. euroa. Tästä summasta vain murto-osa käytetään tieverkkoon. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman?

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Nykyinen verotustaso, rahastointi, hiljalleen kehittää tiemaksua RFID:n perustuen

Profiilikuvan paikka

hmmmmm
23. tammikuuta 2017 kello 16.26.56

Yksinkertaisesti tehdään väylärahasto, johon kerätään rahaa tiettyosuus nykyisistä liikenteenveroista. Tuolla pyrittäisiin kattamaan rahoitusvaje ja velka pitkällä tähtäimellä.

Veron kanto on jo nyt tehokasta ja autoilu on Suomessa kallista. Mielestäni valtiontalouteen ei pidä tehdä yli 850 milj. lovea poistamalla autovero uusilta autoilta. Uuden auton hankintaan ei pidä kannustaa, koska auton valmistus ei sekään päästötöntä ole. On suurta luonnonvarojen hukkaa romututtaa vielä käyttökuntoisia autoja.

Nykyisen verotustason voi säilyttää ja hieman viilata ja vähitellen kehitellä tiemaksuperusteista mallia, jossa maksu kerättäisiin mm. RFID- tekniikkaa hyödyntäen. Se ei vaadi autoilta muuta kuin siruttamista ja tieverkkoon liityntä ja poistuntateille anturiverkosto. Se on aivan eriasia kuin 2 milj. auton paikantamislaitteen asennuttaminen. Nykyinen Trafi/LVM ovat kykeneviä toteuttamaan kattavan liikenteen verotuksen, ilman erillistä valtionyhtiötä ja monimutkaisia laskuttaja viritelmiä. Välikäsiä kun on tarpeeksi vähän, on toiminta tehokasta ja demokraattisessa ohjauksessa.

Tulevaisuudessa veronkeräys voisi perustua tiemaksuihin käytön mukaan (mainittu RFID), mutta satelliittipaikannustekniikkaa ei tarvitsisi valtiontaholta edistää. Pitäisi kehittää järjestelmä, jossa myös ulkomaanrekisterissä olevat joutuisivat maksumiehiksi. (mm. rekat jne) Heille pitäisi maksujen olla korkeampia, joka kannustaisi rekisteröimään kalusto/auto kotimaahan.

Kellekään ei pidä antaa maksualennusta nykyisestä maksutasoon verrattuna, koska se alentaa verotuloja. Päinvastoin vapaamatkustajille pitäisi lätkäistä verot, kuten siis aiemmin mainitulle ulkomaalaiselle rekkaliikenteelle.