Siirry sisältöön

Ajatuksia liikenneverkon rahoituksen ratkaisemiseksi?

Puhekupla 287
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Liikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7 - 8 mrd. euroa. Tästä summasta vain murto-osa käytetään tieverkkoon. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman?

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Autoveroista poltoaineet ilmaston suojelu ym

Profiilikuvan paikka

Paroni
23. tammikuuta 2017 kello 17.49.54

Hei ! Tässä on niin paljon asiaa enkä puutu hallinolliseeen puoleen ja yhtiöihin vaan aivan käytännön tasolla sellaisiin räikeisiin epäselvyyksiin mitä mm arvoisan liikenneministerin ajatuksissa oli ja hänen esityksessään tai ns selvityksessään lähtökohtana ollessa tiestön hoitaminen kuntoon. Mutta kun kaikki vaikuttaa kaikkeen ja minulla on eriävä mielipide mm siitä että painotetaan että kun nyt yritetään kaikin keinoin tuet suunnata tuet uusien autojen hankintaan mm sillä että se lisää turvallisuutta. Kun tosiasia on se että kaiken laiset vempaimet eivät paljoakaan paina turvallisuuden lisääjänä vaan lähtökohta on sen auton kuljettaja ja hänen asenteensa liikenteessä.
Toinen on tietenkin asennekasvatus jo pienestä pitäen. Sitten tientenkin liikenteen valvonta eli resursseja ja poliisien koulutustakin ja toimintatapoja muokattava niin että pystyvät ennaltaehkäisemään vahinkoja.
Sitten annetaan sellainen kuva että käytetty auto olisi jotenkin turvaton. Minusta sillä aliarvioidaan Suomen erinomaisia katsastusasemia ja en kyllä usko että sieltä vaarallista autoa päästetään liikenteeseen. Katsastettu auto on turvalline sillä siisti.
Ei siihen vaikuita ajoneuvon ikä jos autoa pidetään kunnossa.
Myös moni haluaa pitää vanhan autonsa ja ei monesti ole mahdollisuus edes eikä haluakaan hankkia uutta huonompilaatuista autoa.
Ajattelen myös niin että onhan silläkin työllistävä vaikutus kun korjataan ja huollotetaan autoja ja varaosamyynti kukoistaa.
Siis kun kaikkia muutakin entisöidään ja kierrätetään miksi autot pitää romuttaa.
Ja uusien autojen tuottaminen eikö sekin rasita luonnonvaroja ym.
MInusta jos uusia autoja halutaan lisää niin ennenkuin niitä tuetaan pitäisi tukea niitä joiden voimanlähteenä on ekoiloginen eli vähäpäästöinen järjestelmä. Ei se että auto kuluttaa vähemmän litran pari tee siitä ekoautoa. Karkeasti sanottun esimerkiksi kaksi kertaa enemmän päästöjä tuottava auto jos silla ajetaan niinkuin minä alle 5000 km vuodessa ei varmasti rasita niinpaljon kuin uusi auto jolla ajetaan 60000 km vuodessa.
Ensimmäinen ajatukseni tässä ajoneuvoverossa olisikin että se lisättäisiin polttoaineen hintaan.
Ekologisia autoja on mm ns Flexifuel autot siis E85 polttoaineella toimivat sitten kaasukäyttöiset. Nämä kaksi on nopeasti ja halvalla ja helpolla saatavissa käyttöön. Sähköauto on utopiaa vielä sen akkujen keston vuoksi joka on suurin syy.

Nyt minulla on toimiva halpa ja tehokas ympäristöystävällinen ja työllistävä ratkaisu joka on hvyä myös autoilijalle.

Suomen melkei kaikki sadat tuhannet vanhat ja uudet bensakäyttöiset autot voidaan muuttaa n 400 eurolla E85 polttoainetta käyttäväksi. Siis mikä parasta tämä laitteisto on kehitetty Suomessa ja on tehty Suomen olosuhteisiin niin että toimii myös talvella.
Ja mikä on hyvä kun autossa on tämä laite autoon voi tankata myös normaali bensaa ja sitä saa olla sekaisinkin tämän E85 etanolipolttoaineen kanssa. Ja kuten sanottua päästöt on E85 ajettaessa olemattomat. Eikö päästöttömyteen pyritäkkin.

Siis minusta on suorastaan pöyristyttävää että tätä ei valtiovalta ja liikennemisteriö ota voimakkaasti esille ja lanseeraa sitä. MIKSEI ?
Sitäpaitsi kaikki Suomessa myytävä E85 on Suomessa kehitetty ja lieneen parasta maailmassa ja se tehdään sataprosenttisesti elintarvike ja leipomojätteistä eli on vieläpä uusiutuva Suomessa tehty polttoaine.

Sitten tulee pari paradoksia. Tällä hetkellä Suomesta löytyy joka kunnasta miltei E 85 tankkauspisteitä ja useitakin ja mm ABC sitä voimakkaasti markkinoi. Mutta kun ei ole autoja joihin sitä voi tankata.

Esimerkiksi Ford Focus mallia oli Flexifuel nimellä ja olin yhteydessä markkinointipuoleen Fordilla ja he sanoivat että tämä auto tulee lyömään laudalta kaikki ja tulee hittti.
Mutta mitä tapahtui. He eivät enää tuo maahan sitä. Ja miksei. Sain sen suuntaisen vastauksen että odottavat minkälaisen kannan päättäjät ottavat kun eivät olleet saaneet selvää vastausta jäädyttivät tuonnin toistaiseksi,
Yhtenä mörkönä oli pelko että tulee käyttövoimavero kuten diesel autoissa.
Että näin. On olemass saasteeton polttoaine ja vanhojen ja aivam uusienkin autojen halvalla laitteella mahdollisuus käyttää sitä niin mikä mättää ? eikö päinvastoin pitäisi tukea vanhojen autojen muuttamista käymään E85 etanolilla ?

Tätä tuotetta kehittää ja valmistaa Suomessa StepOne tech eFLEXFUEL TUOTENIMELLÄ.
Olen myös keskustellut tämän valmistajan kanssa je he sanoivat olleensa yhteyden asianomaisiin tahoihin mm Liikenneministeriössä ja TraFILLA ja autoliitossa mutta ei ole otettu kantaa ?

On sanottu että ei soveltuisi vanhoihin autoihin mutta se on testattu että ei ole mitään haittaa.
JA että kuluttaa enemmän, Se on teoriassa näin mutta kun E85 hyötysuhde on parempi niin kulutus on suunnilleen sama kuin bensalla.

Siis ehdotukseni on että Liikennemisteriö ottaa tämän harkittavaksi ja samalla minusta ajoneuvovero ohjata niin että fossillisilla polttoaineella ajavat maksaisivat sitä ja esimerkiksi E85 polttoainekäyttöa tuettaisiin. Ehkä ajoneuvoverotuotto pienenisi mutta kun otetaan ympäristohaitat ja sitä että E85 työllistää Suomessa ja on edullisempi autoilijalle n 1 euro litra niin kyllä autoilijatkin innostuvat käyttämään ja ovat siten mukana suojelemassa luontoa ja ilmastoa.