Siirry sisältöön

Ajatuksia liikenneverkon rahoituksen ratkaisemiseksi?

Puhekupla 287
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Liikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7 - 8 mrd. euroa. Tästä summasta vain murto-osa käytetään tieverkkoon. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman?

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Uusi ehdotus

Profiilikuvan paikka

Timo
23. tammikuuta 2017 kello 18.02.12

Liikenteestä kerätään jo nykyisin moniverroin rahaa, mitä liikenneverkko vaatii. Siirettäköön se raha kokonaan likenneverkkoon ja etsittäköön valtion muihin menoihin rahat muualta.
Jos liikenteen verotusta halutaan muuttaa, niin tehtäköön se ajoneuvo-, käyttövoima- Ja polttoineveroon. Niillä ei vuotuisina veroina ole tasevaikutuksia kuten ehdotetulla autoveron muuttamisella olisi.
Eli ehdotukseni olisi, että luovutaan ajoneuvo-, käyttövoima ja polttoaineverosta. Korvataan niistä saatava rahamäärä aika- tai kilometripohjaisella käyttömaksulla. Siinä voitaisiin huomioida esim. päästöt ja ajoneuvon käyttötarkoitus. Kilometrikohtainen maksu voisi perustua auton matkamittariin. Se on jokaisessa autossa. Se luettaisiin ja tarkistettaisiin katsastuksen yhteydessä. Tieheämpää laskutusta haluttessa auton omistaja voisi ilmoittaa lukemat maksun kerääjille sähkömittareiden tapaan. Mitään uusia laitteita ei tarvitsisi asentaa autoihin.
Tieverkkojen omistajille voitaisiin jakaa maksun tuotto liikennemäärien perusteella. Eli esim. tiekunta vain laittaisi ajoneuvolaskurin tielleen ja laskuttaisi sen mukaan asiakamaksua sen kerääjältä (ajoneuvojen lukumäärä x tien pituus).
Maksun voisi kerätä esim. Trafi. Uusia organisaatioita siihen ei tarvita. Tieverkkojen omistuksen muuttamisesta ei minun järjellä tulisi mitään hyötyjä. Päinvastoin niiden yhtiöittäminen veisi niiden kehittämisen demokraattisen kontrollin ulkopuolelle. Eli olkoon edellenkin valtion, kuntien ja yksityisten teitä.
Jos autoveroon halutaan tehdä muutoksia, tehtäköön se hyvin pitkän siirtymäajan (=autojen elinkaari) kuluessa. Kertarysäyksellä se ei ole oikeudenmukainen.