Siirry sisältöön

Ajatuksia liikenneverkon rahoituksen ratkaisemiseksi?

Puhekupla 287
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Liikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7 - 8 mrd. euroa. Tästä summasta vain murto-osa käytetään tieverkkoon. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman?

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Ulkolaiset mukaan talkoisiin / käyttäjä maksaa

Profiilikuvan paikka

Rävän Tuuhein STI
23. tammikuuta 2017 kello 19.33.45

Nykyisellä systeemillä on menty vuosikymmeniä ja nyt se ei enää riitäkään? Jos tätä riittävyysongelmaa lähdettäisiinkin purkamaan sieltä tämän jäätävän sossuhyysäyspullamössöyhteiskunnan akilleen kantapäästä eli jäätävistä julkisen sektorin menoista. Satoja ja taas satoja miljoonia euroja hassataan aivan idioottimaisiin asioihin joka vuosi. Asioihin jotka ovat muka tärkeämpiä kuin kotimaan tieverkko.

Tälläkin hetkellä Suomessa on töissä varmasti tuhansia ja taas tuhansia Itä-Euroopan "osaajia", joista kaiken kukkuraksi osa asuu täällä reilusti yli 180vrk vuodesta ja ajelevat autoverottomilla autoillaan (Eestin kilpiä) niin paljon kuin lystäävät. Ketään ei kuitenkaan tunnu kiinnostavan? Eikä kiinnosta Hangosta itärajalle sahaavat rekatkaan. Eikä ns. kabotaasiliikenteen vapauduttua huomattavasti (kiitos EU!) kiinnosta nekään (ulkolaiset) kuljetusliikkeet. Ei kiinnosta koska eri alojen lobbarit lobbaa onnistuneesti omiensa puolesta.

Nyt suomalainen tienkäyttäjä maksaa ihan sairaalloisesti mukamas vapaasta liikkumisestaan ja vastineeksi saa siitä 1:8 -osan takaisin luokattoman kehnon tiestön ylläpidon ja kehittämisen kautta.

Miten Ruotsissa pärjätään vaikkei siellä rahasteta autoilijoilta edes puolta (50%) suomalaisesta autoverotuksen kokonaistasosta? Miten Saksassa pärjätään vaikkei siellä edes tunneta termiä "autovero". Miten Briteissä pärjätään? Entä Tanskassa? Tai vaikkapa Ranskassa.

Sinne vain Berner & Co ihmettelemään miten homma toimii. Jos alkuun otettaisiin tässäKIN asiassa mallia länsinaapurista??