Siirry sisältöön

Ajatuksia liikenneverkon rahoituksen ratkaisemiseksi?

Puhekupla 287
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Liikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7 - 8 mrd. euroa. Tästä summasta vain murto-osa käytetään tieverkkoon. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman?

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Autoilulle lisää veroja -joukkoliikenne kannattavammaksi-

Profiilikuvan paikka

Kaisla
23. tammikuuta 2017 kello 20.22.16

Nykyisin Tuetaan yksityisautoilua. Veronmaksajien varoilla pidetään teitä ja siltoja kunnossa. Espoosta Audeilla ajavat rikkaat Länsiväylää pitkin töihin keskustaan... Verotuksella voitaisiin muuttaa asiaa niin, että yksityisautoilu olisi kannattamatonta suurten kaupunkien keskustoissa. Lainsäädännöllä voitaisiin myös vaikuttaa esim. Että auton pito kaupungeissa olisi mahdotonta: -autopaikkoja ei enää rakennettaisi uusiin asuntoihin ja entiset parkkihallit suljettaisiin. Yksityisautoilu ei ole kansantaloudellisesti kannattavaa. Rahat, jotka siihen sijoitetaan, menevät ulkomaille pääasiassa. Polttoaine ja autot ovat tuontituotteita. Kansantaloudellisesti kannattavaa on laittaa ihmiset kulkemaan bussilla ja raitiovaunuille ja metrolla keskustoissa. Näin tiet ja kadut jäävät tavara ja huoltoliikennekäyttöön. Onko meillä tähän rohkeutta? Suomessa? Vai odottaako meitä Kiinan suurkaupunkien tilanne -saastehelvetti- ? Yksityisautoilua tulisi rankasti verottaa, paljon rankemmin kuin nykyisin tai kun on suunniteltu ja nimenomaan kaupunkien keskustoissa. Tien käyttömaksut, kielto 1-2 hlön autoilulle, lisäkorotus nykyiseen autoveroon (lisäkoroitus tulisi olla progressiivisen autonostajan tulo- ja varallisuuteen nähden, esim. Yli 100000 eur/v ansioilla 30000 euron ostovero) ja lisäksi nuo kilometritaksat kaikille käyttäjille.