Siirry sisältöön

Ajatuksia liikenneverkon rahoituksen ratkaisemiseksi?

Puhekupla 287
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Liikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7 - 8 mrd. euroa. Tästä summasta vain murto-osa käytetään tieverkkoon. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman?

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Live Oyj

Profiilikuvan paikka

MarkusK
23. tammikuuta 2017 kello 22.11.09

1. Valtion 65% ja kuntien 35% omistama, Live Oyj tulisi hallita seuraavia tytäryhtiöitänsä: Finavia Oyj, Finrail Oy, VR-Yhtymä Oy, Gasum Oy, Arctia Oy, Meritaito Oy sekä Trafi. Autoveroa ei poistettaisi, ehkä hieman madallettaisiin. Asiakasmaksut esitetyllä tavalla vaikuttavat hyvältä, eli ajokilometrin tai ajankäytön mukaan.

2. Gasumin omistus tulisi olla 51% listauduttua pörssiin ja fuusioiduttua sähköautoverkon kehittäjien kanssa. Gasum Oy muuttaisi nimeksi FinGreenEnergy Oyj (FGE Oyj) ja se perustaisi suomenkattavan sähkö sekä kaasuauto-jakeluverkoston.

3. Live Oyj konsernin sivutulonlähde tulee valvonnan ja turvallisuuden kehittämisestä SafetyFinRoad Oy, joka olisi edelläkävijä maailmalla liikenneturvallisuudessa. Live Oyj konserni tekisi SfetyFinRoadin ja Trfin kautta merkittävää T&K-työtä kehittäen uusinta valvontateknologiaa ja edistäen robottiautokulttuuria.

4. Live Oyj olisi selvitysryhmän mukaisesti alusta jota eri operaattorit käyttäisivät, keräten liikennekäyttömaksuja. Autoverosta ei luovuttaisi, mutta sillä ohjattaisiin ostokäyttäytymistä siten, että alle 100 Co ² autot voisivat olla verovapaita. Ajoneuvoveron osalta luovuttaisiin painoon perustuvasta progressiivisuudesta ja laitettaisiin kaikki autot verolle päästöjen mukaan.

5. Live Oyj tekisi merkittäviä vanhan päästöauton romutuskampanjoita, jotka saisivat suuren mediajulkisuuden ja siten saataisiin autokanta palkkiorahalla ympäristöystävällisemmäksi.

6. Live Oyj voisi myöntää pankeille oikeuden parempiin autolainoihin alle 100 Co ² päästöislle autoille ja Live Oyj mainostaisi Trafin kautta parhaita ympäristöystävällisiä autoja, eri vuosi- ja hinta kategorioilla.

7. Lisäksi Live Oyj tarjoaisi kuluttajille sekä asunto ja kiinteistö osakeyhtiöille ASP-tilimäisen menetelmän, jonka avulla asiakas saisi tuettua lainaa kun on säästänyt tässä tilanteessa 5 % etukäteen, järjestelmää kutsuttaisiin CarASP-tiliksi.