Siirry sisältöön

Ajatuksia liikenneverkon rahoituksen ratkaisemiseksi?

Puhekupla 287
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Liikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7 - 8 mrd. euroa. Tästä summasta vain murto-osa käytetään tieverkkoon. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman?

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Liikennevero

Profiilikuvan paikka

Pohtija
23. tammikuuta 2017 kello 23.06.08

-Ei yhtiöittämistä
-Autovero ja käyttömaksu pois 5 vuoden aikavälillä
-Liikennevero käyttöön
-Työssäkäynnin helpottaminen autojen ylläpitokuluja laskemalla

Liikenneverkko, autoveron ja myös käyttömaksun poisto voitaisiin rahoittaa yksinkertaisesti liikenneverolla joka koskee kaikkia Suomen kansalaisia. Tosiasiahan on, että kaikki suomalaiset tarvitsevat tieverkostoa siitä riippumatta omistavatko he auton vai ei. Tästä syystä myös vastuu tieinfrastruktuurin ylläpidosta kuuluu koko kansalle, ei pelkästään autoilijoille.

Näin voitaisiin myös estää kulujen karkaaminen liian korkeiksi yksittäisen ihmisen kohdalla. Selvityksessä tämä asia on ilmeisesti unohtunut joko vahingossa tai tarkoituksellisesti täysin. Mm. Trafi:n Live-laskurin mukaan monen pienituloisen vanhemmalla autolla liikkuvan auton käyttömaksu saattaisi nousta jopa 2-3 kertaiseksi eikä useilla pienituloisilla ole tällaiseen yksinkertaisesti varaa, kuin ei myöskään uudempaan autoon. Näin ollen väitteet kulujen pienenemisestä tai pysymisestä ennallaan eivät selvästikään pidä paikkaansa.

Autovero sekä käyttömaksu voitaisiin poistaa portaittain esim. 20% vuosittain ja ottaa käyttöön liikennevero ja nostaa sitä samalla portaittain kunnes autovero ja käyttömaksu ovat poistuneet. Näin saataisiin asiaankuulumattomat verot ja maksut poistettua romahduttamatta kohtuuttomasti uudempien käytettyjen autojen arvoa. Näin saataisiin autokanta uudistumaan ja maksut henkilöä kohti kohtuullisiksi. Se myös helpottaisi ihmisten työllistymistä pienempien auton ylläpitokulujen myötä koska useammalla olisi varaa pitää oma auto myös osa-aikaista työssäkäyntiä varten. Yksi merkittävä työttömyyden ongelma työpaikkojen puutteen lisäksi on työnhakijan vaikeudet liikkumiseen työn perässä.

Pelkkä liikennevero olisi myös helppo muuttaa vastaamaan infrastruktuurin sen hetkistä tarvetta. Ulkomaiselle liikenteelle voitaisiin Suomeen saapuessa myydä esimerkiksi päivä-, viikko-, kuukausi- tai vuosikohtaisia tienkäyttömaksuja. Vuosikohtaiset maksut voisivat olla suomalaisten liikenneveroa vastaavan kokoisia, lyhyemmät ajat kalliimpia. Kaikki liikenneverosta saatavat verotulot käytettäisiin pelkästään liikenteen ja sen infrastruktuurin ylläpitämiseen. Liikenteen ympäristövaikutuksiin voitaisiin edelleen puuttua polttoaineverolla.

Koska liikenteestä saatavia verotuloja on käytetty liikenteen ulkopuolisiin menoihin, jatkossa ne hoidettaisiin tuloveron korotuksien kautta. Näitä asioita ei olisi pitänyt sotkea liikenteen verotukseen alun perinkään. Ehdoton EI tieverkon yhtiöittämiselle!