Siirry sisältöön

Ajatuksia liikenneverkon rahoituksen ratkaisemiseksi?

Puhekupla 287
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Liikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7 - 8 mrd. euroa. Tästä summasta vain murto-osa käytetään tieverkkoon. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman?

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

KYSYMYS VÄÄRIN YMMÄRRETTY

Profiilikuvan paikka

Liikenteessä mukana
23. tammikuuta 2017 kello 23.52.27

Kuten kannanotoista näkee kysymys on sekavasti muotoiltu ja antaa väärän kuvan rahoituksesta. Monet käsittää, että yksistään tieliikenteeseen käytettäisiin peräti i.9 miljardia € eli 1900 miljoonaa €, mutta siihen summaan sisältyy myös muiden liikennemuotojen eli myös rautateiden ja meriväylien rahoitus, joista ihan kuin tahallaan on käytetty liikenneministeriön ja ministerin taholta tässä hankkeessa liikenneverkko nimitystä, johon sisältyy nämä kolme liikennemuotoa. Nyt kuitenkin kansalaiset keskustelevat tässä vain tieliikenteestä, muihin liikennemuotoihin oli määrä palata myöhemmin.

Tienpitoon ja muulla tavoin tieliikenteeseen käytetään yhteensä vain 700-800 miljoonaa €. Sen sijaan tieliikenteeltä peritään vuosittain peräti 8000 miljoonaa € ylimääräisinä veroina, eli peritään kymmenkertaisesti tieliikenteen kulut. Vertailun vuoksi mainittakoon, että laivaliikenne maksaa väylämaksuina suunnilleen vesiväylien ylläpidon, mutta rautateiden ylläpitoon pumpataan lähes yhtäpaljon kuin koko valtakunnan kattavaan pitkään tieverkostoomme. Rautatieliikenne on surkea kulujensa maksaja eli rautatieliikenteeltä tulee takaisin valtiolle vain noin 10 % rautateiden ylläpitokuluista!