Siirry sisältöön

Ajatuksia liikenneverkon rahoituksen ratkaisemiseksi?

Puhekupla 287
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Liikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7 - 8 mrd. euroa. Tästä summasta vain murto-osa käytetään tieverkkoon. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman?

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Kiinteät verot taulukon mukaan liikenneverkon rahoituksen ratkaisemiseksi

Profiilikuvan paikka

Ei mustille laatikoille
23. tammikuuta 2017 kello 23.55.24

Selkeä malli kahdessa osassa ilman turhia himmeleitä!

Lasketaan rekisterissä olevien ajoneuvojen teho/painosuhde keskiarvo, ja tälle annetaan hinta taulukosta. Keskiarvosta sitten veroa alentava vaikutus matalan teho/painosuhteen autoille, ja veroa nostava vaikutus korkean teho/painosuhteen autoille. Tämä malli voidaan laskea kattamaan yksitellen kaikki ajoneuvoluokat ja käyttövoimat, bensa, diesel, sähkö, kaasu, vety ja hybridit. Kaikille ajoneuvoille löytyy teho/painosuhde. Keskiarvo on myös puolueeton näkemys liikkumisen tilasta ja taloudesta, sekä nostaa maksua liikenneverkkoa enemmän kuluttavan osalta.

Polttoaineveroprosentti sähkön verotusta vastaavaksi. Mutta veroalennuksen korvaajaksi myös sähköautoilijoita koskeva, porrastettu taulukon mukainen kiinteä vuosittainen km vero siten, että alle 15000km ajavat, yli 15000km ajavat, yli 30000km, yli 45000km ajavat... . Ilmoitus verokauden alussa paljonko ajaa. Jos menee yli, niin uusi ilmoitus. Jos haluaa palautuksia, niin käytävä konttorila, tai jossain tarkastuspisteellä "posti, pysäköinninvalvoja, poliisi" kirjaamassa mittarilukema.