Siirry sisältöön

Ajatuksia liikenneverkon rahoituksen ratkaisemiseksi?

Puhekupla 287
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Liikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7 - 8 mrd. euroa. Tästä summasta vain murto-osa käytetään tieverkkoon. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman?

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Järjestelmän on oltava pitkäjänteinen ja ennakoitava

Profiilikuvan paikka

Biopolttoainekuski
24. tammikuuta 2017 kello 0.44.08

Mihin tahansa sitten aikanaan päädytäänkin, niin päätösten pitää olla sellaisia, että ne eivät saata täysin päättäjien armoilla olevia, usein autokaupassa elämänsä suurimpiin kuuluvia yksittäisiä investointeja tekeviä autoilijoita kohtuuttomaan asemaan. Vain maksupolitiikan suurella ennakoitavuudella luodaan edellytykset uusien teknologioiden kysynnän voimakkaalle kasvulle.

Toisin sanoen kun tietylle kansantaloudellisesti ja ympäristön kannalta toivottavalle teknologialle luvataan vero- tai käyttömaksuetuja, näihin etuihin on todellakin virallisesti sitouduttava pitkällä aikajänteellä. Tällä hetkellä olen kiinnostunut uuden biokaasukäyttöisen auton hankinnasta, mutta en yksinkertaisesti uskalla tehdä sitä, koska en lainkaan tiedä, millaisen lisäveron jo nyt hyvin arvaamattomaksi osoittautunut hallitus saattaa lätkäistä sille vaikka jo vuoden-parin päästä.

Lisäksi ei saa luoda kiinteisiin perusmaksuihin (kuten km-riippumaton käyttövoimavero) kannustinloukkuja, joissa jokin teknologia on tehty ajojaan minimoimaan pyrkivälle taloudellisesti kannattamattomaksi tai lähes samantekeväksi - silloin on liian helppo valita vanhanaikaisempi teknologia, jolla on puolellaan vahvempi perusinfra ja muita suuren käyttäjämassan tuomia etuja.