Siirry sisältöön

Ajatuksia liikenneverkon rahoituksen ratkaisemiseksi?

Puhekupla 287
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Liikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7 - 8 mrd. euroa. Tästä summasta vain murto-osa käytetään tieverkkoon. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman?

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

tuplavero

Profiilikuvan paikka

tvä
23. tammikuuta 2017 kello 9.23.48

Ostin 5/16 auton, jossa oli autoveroa 10 120 €. Esityksen mukaisesti joutusin vuoden 2018 alusta alkaen maksamaan uutta, esitettyä liikenneverkkomaksua.

Trafin laskurin mukaan jäljellä oleva laskennallinen autovero huomioiden pärjäisin jonkin verran vuodessa. Laskurissa on kuitenkin mielestäni virhe. Tämä laskennallinen autovero tulisi tietenkin vähentää myös tulevista maksuista. Muutoinhan maksan nykyisestä autostani tuplaveron.

Seuraavaa autoa ostaessani olisi nykyisen autoni arvo laskenut niin normaalin kulumisen kuin autoveronkin määrän verran.

Esityksen mukaan meille nykyisin auton omistajille maksettua autoveroa ei kompensoida mitenkään. Uskonpa, että jos kompensoitaisiin pitkällä aikavälillä, tulisi jostakin (budjetista) pumpata perustettavalle yhtiölle lisärahaa. Tähän ei taida olla varaa. Vuonna 2017 vähäpäästöisen auton ostajille kaavailtu 100 milj hankintatuki ei riittäisi ollenkaan.

Profiilikuvan paikka

Autoilija
23. tammikuuta 2017 kello 11.16.31

Autoa vaihdettaessa väliraha ratkaisee ei auton arvo. Jos annoit vaihtoauton oli myös sen hinnassa autoveroa.

Kun aikanaan vaihtaisit taas uuteen olisi sen hinta 10 000 euroa vähemmän. Asialla ei ole kuitenkaan isoa merkitystä vaan väliraha ratkaisee. Toki uskon, että väliraha tulee jonkin verran tippumaan, mutta ei todellakaan lähellekään 10 000 euroa.

Profiilikuvan paikka

Raha ratkaisee
23. tammikuuta 2017 kello 18.10.46

Autoilija kirjoitti:

Autoa vaihdettaessa väliraha ratkaisee ei auton arvo. Jos annoit vaihtoauton oli myös sen hinnassa autoveroa.

Kun aikanaan vaihtaisit taas uuteen olisi sen hinta 10 000 euroa vähemmän. Asialla ei ole kuitenkaan isoa merkitystä vaan väliraha ratkaisee. Toki uskon, että väliraha tulee jonkin verran tippumaan, mutta ei todellakaan lähellekään 10 000 euroa.

Siinä nyt vaan menettää 10 000 €. Miten se on niin kovin vaikea ymmärtää? Jos ostat nyt 40 000 € auton, jossa on veroa 10 000 €, vaihdat sen uuteen heti autoveron poistuttua, väliraha on sama, oli autovero tai ei. Jos autovero on tuossa välissä poistunut, sinulla on sidottu pääomaa autoon 40 000 € jonka arvo on 30 000 €.

Joillekin suomalaisille tuollainen 10 000 € voisi olla jopa sellainen raha, että sillä olisi jotain muutakin käyttöä, tiedä sitten.

Profiilikuvan paikka

Raha ratkaisee
23. tammikuuta 2017 kello 18.12.07

Autoilija kirjoitti:

Autoa vaihdettaessa väliraha ratkaisee ei auton arvo. Jos annoit vaihtoauton oli myös sen hinnassa autoveroa.

Kun aikanaan vaihtaisit taas uuteen olisi sen hinta 10 000 euroa vähemmän. Asialla ei ole kuitenkaan isoa merkitystä vaan väliraha ratkaisee. Toki uskon, että väliraha tulee jonkin verran tippumaan, mutta ei todellakaan lähellekään 10 000 euroa.

Siinä nyt vaan menettää 10 000 €. Miten se on niin kovin vaikea ymmärtää? Jos ostat nyt 40 000 € auton, jossa on veroa 10 000 €, vaihdat sen uuteen heti autoveron poistuttua, väliraha on sama, oli autovero tai ei. Jos autovero on tuossa välissä poistunut, sinulla on sidottu pääomaa autoon 40 000 € jonka arvo on 30 000 €.

Joillekin suomalaisille tuollainen 10 000 € voisi olla jopa sellainen raha, että sillä olisi jotain muutakin käyttöä, tiedä sitten.

Profiilikuvan paikka

tvä
23. tammikuuta 2017 kello 18.19.30

Autoilija kirjoitti:

Autoa vaihdettaessa väliraha ratkaisee ei auton arvo. Jos annoit vaihtoauton oli myös sen hinnassa autoveroa.

Kun aikanaan vaihtaisit taas uuteen olisi sen hinta 10 000 euroa vähemmän. Asialla ei ole kuitenkaan isoa merkitystä vaan väliraha ratkaisee. Toki uskon, että väliraha tulee jonkin verran tippumaan, mutta ei todellakaan lähellekään 10 000 euroa.

No ajattelepa. Jos autoni maksoi veroineen 40 000 € (sisältäen autoveroa 10 000 €). Esityksen mukaan autovero poistetaan. Silloinhan vastaava auto maksaisi noin 30 000 €.
Menisin vaihtamaan autoani uuteen esim. kesällä 2020. Mitäpä luulet minkä mukaan autokauppias autoni hinnoittelee? Maksamani v. 2016 verollisen hinnan vaiko sinä päivänä vastaavan auton verottoman hinnan mukaan. Luulenpa todellakin, että sen verottoman, sen päivän arvon hinnan mukaisesti.
Olen siis maksanut nykyisestä autostani veron ostaessani sen vuonna 2016. Vuodet 2018-2020 maksaisin siihen päälle vielä esityksen mukaista liikennemaksua.
Yksinkertaisesti, olisin tämän esimerkin mukaisesti maksanut "ylimääräistä" vuodet 2018-2020. Eikö?