Siirry sisältöön

Ajatuksia liikenneverkon rahoituksen ratkaisemiseksi?

Puhekupla 287
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Liikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7 - 8 mrd. euroa. Tästä summasta vain murto-osa käytetään tieverkkoon. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman?

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

• Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Elävä maaseutu, tulevaisuuden historiaa?

Profiilikuvan paikka

@ZuziJP
23. tammikuuta 2017 kello 11.00.25

Uutinen kuin uutinen = maaseudun niskalaukauksia. Itse olen neljän pienen lapsen isä, käyn kohtuupalkkaisessa työssä, työmatka 30 km/suunta ja asun maaseudulla, ei toimivaa julkista liikennettä.

Perheellämme on autona kaiken kompromissi, 7 paikkainen tila-auto. Järkevää olisi että kaltaisellamme perheellä olisi eri tarkoituksiin useita sopivaa ajoneuvokalustoa, valita siitä sitten tarkoituksen sopivin vaihtoehto. Nykykustannuksillakaan se ei ole mitenkään mahdollista, saati jatkossa. Joten käytännössä kaikki ajot suoritetaan epäsopivalla autokalustolla.
Automme on vuosimallia 2007, ei siis vanha mutta ei uusinta uuttakaan. Ymmärtääkö valtionhallinto nykysuomen lapsiperheiden arkea ollenkaan? Kaikki kustannukset ovat aivan pilvissä vaikka yrittää luovia edullisia vaihtoehtoja, että elämiseen riittäisi rahat, saati johonkin kivaan, esim lomamatkaan. Nykyisellään ei lomamatkoja haaveilla! Bernerin esitys tukisi siis uuden auton ostoa, vaikka senkin hankinnan jälkeen vuosikustannukset kasvaisivat. Mutta millähän ihmeellä tälläinen suurlapsiperhe harvasen vuosi vahtaa uuteen autoon? On aivan eri asia vaihtaa se pienenpieni pikkuauto parin vuoden välein muutaman tonnin välirahalla uuteen kuin tehdä sama toimenpide tila-autolla. Väliraha paisuu aina väistämättä yli 10000 euron. Ei pysty! Joten ajaminen jatkuu vanhalla, vain kustannukset kasvavat, ja se on taas yksi mietinnän paikka mistä tuon rahan kaivaa ja fakta on että se on jostain muusta pois...taas!

Tämä hallitus on onnistunut romuttamaan minun uskoni tulevaisuuteeni vaikka aiemmin olen siihen luottanut vaikka yleinen ilmapiiri on ollut huono! Perheeni joutuu vakavissaan miettimään mihin enää pystymme, onko vaihtoehtona toisen jääminen pois työelämästä että säästyy lasten hoitokulut (551 euroa/kk) ja toisen auton kulut!

Romutetaan vaan maasedulla elämisen mahdollisuudet, mutta toisaalta, kannattaako koko eurooppaakaan yrittää pitää asuttuna?