Siirry sisältöön

Uudet avaukset asiakaslähtöisten palvelumallien järjestämiseksi

Puhekupla 28
Keskustelu | Keski-Suomi 2021 -projekti (maakunta- ja sote-uudistus)
Keskustelu on päättynyt

Suunnitelma kuvaa tulevan maakunnan vastuulle kuuluvia tehtäviä. Kerro ideasi, miten palvelut voitaisiin järjestää mahdollisimman asiakaslähtöisesti. Haasta valmistelua ja kerro omat ideasi!

Perustiedot

Päättynyt: 23.2.2018

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Mielenterveys- ja päihdepalveluista

Profiilikuvan paikka

Hoitsu
16. helmikuuta 2018 kello 15.10.57

Tulevassa maakunnassa tulisi panostaa matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdepalveluihin huomioiden ongelmien samanaikaisuus. Raja-aidat päihde- ja mielenterveyspuolen välillä tulee kaataa! Sote-keskuksissa tulisi huomioida henkilökunnan osaaminen ongelman tunnistamisessa, puheeksi ottamisessa, hoitamisessa ja mikä tärkeintä, asenteessa. Mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakas tarvitsee usein myös moniammatillista (mm. somaattista ja sosiaalityön) apua ja tukea tilanteensa hoitamiseen, joten palveluohjaus on merkittävässä roolissa oikea-aikaisen avun saamiseksi. Myös omaisten ja läheisten huomioiminen on ensiarvoisen tärkeää.

Profiilikuvan paikka

tynjari
16. helmikuuta 2018 kello 16.45.47

Tärkeä näkökulma. Nyt ihan liikaa tapahtuu sitä, että päihde-ja mielenterveyspalvelut pompottavat asiakasta toinen toisilleen. Tästä on päästävä eroon.

Profiilikuvan paikka

Riikka Kaikkonen
21. helmikuuta 2018 kello 19.24.02

Nimenomaan! Edelleen aivan liian usein ajatellaan, että ensin pitää hoitaa päihdepuolen ongelmat kokonaan (eli käytännössä raitistua kokonaan, koska usein vaaditaan huumetestejä) ja vasta sitten on mahdollisuus päästä psykiatrian puolelle hoitamaan mielenterveysasioita, vaikka todella usein nuo ovat kietoutuneet toisiinsa. Ja joillakin on nimenomaan ensin ollut mt-ongelmia, joita on sitten itse yritetty hoitaa päihteillä, joista on myös seurannut ongelmia.

Mielenterveys- ja päihdepalveluihin kannattaa panostaa nimenomaan matalankynnyksen palveluihin, jotta hoitoon hakeuduttaisiin mahdollisimman varhain, joka olisi parasta sekä ihmiselle itselleen että maksajalle.