Siirry sisältöön

Uudet avaukset asiakaslähtöisten palvelumallien järjestämiseksi

Puhekupla 28
Keskustelu | Keski-Suomi 2021 -projekti (maakunta- ja sote-uudistus)
Keskustelu on päättynyt

Suunnitelma kuvaa tulevan maakunnan vastuulle kuuluvia tehtäviä. Kerro ideasi, miten palvelut voitaisiin järjestää mahdollisimman asiakaslähtöisesti. Haasta valmistelua ja kerro omat ideasi!

Perustiedot

Päättynyt: 23.2.2018

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Päihde- ja mielenterveyspalvelut

Profiilikuvan paikka

tynjari
19. helmikuuta 2018 kello 16.24.20

Päihde- ja mielenterveysongelmat nivoutuvat usein yhteen. Ihminen tarvitsee kokonaisvaltaista hoitoa. Silti palvelujärjestelmä pompottaa apua hakevaa luukulta toiselle. Vaaditaan, että päihdeongelma on hoidettava ennen kuin pääsee psykiatrisen avun piiriin ja päinvastoin. Ihmisten putoamiseen palveluista on kiinnitetty huomiota mm. Jyväskylän hyvinvointikertomuksen tarkastelun yhteydessä. Nyt olisi sopiva hetki muuttaa toimintatapoja. Esim. Eksotesta on hyviä kokemuksia yhteisistä mielenterveys- ja päihdevastaanotoista. Kun ihminen hakeutuu avun piiriin vaikeassa elämäntilanteessa, on tärkeää, että työntekijä, joka hänet ensimmäisenä kohtaa, ottaa hänestä kopin.

Mielenterveys- ja päihdepalvelujen tuottamiseen asiakassetelit soveltuvat erittäin huonosti. Voi vain kuvitella tilannetta, jossa ihminen päättää hakeutua hoitoon. Ensiksi hänen pitää hakea maakunnan liikelaitoksesta asiakasseteli ja sen saatuaan vielä etsiä sopiva palveluntuottaja. Voi olla, että heikko hoitomotivaatio tyssää alkuunsa.